تبصره و مرور بر مطبوعات

ناتو نیروهایش را در افغانستان، افزایش میدهد. // مردم افغانستان بر کارهدفمند ناتو وجامعه جهانی تاکید دارند

کابل باختر/ 20/ عقرب:
اجلاس وزرای دفاع ناتو اخیراً در شهر بروکسل، اجلاس شان را با تعهد افزایش نیرو در افغانستان و ادامه کمک با این کشور تا سال 2020 میلادی خاتمه بخشیدند.
مفسر آژآنس باختر مینگارد: اخیراً وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو اجلاس شان را در شهر بروکسل بلجیم برگزار کردند، انکشافات در افغانستان و چگونگی ادامه حضور ناتو در این کشور یکی از بحث های محوری در این اجلاس بود.
سرمنشی ناتو اعلام کرد که ناتو با افزایش نیرو در افغانستان و ادامه کمک با این کشور تا سال 2020 میلادی موافقه کردند.
قرار معلوم ناتو تا سه هزار عسکر دیگر را به افغانستان خواهد فرستاد، همچنان در بخش های لوژیستکی و آموزشی نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان را تا سال 2020 میلادی کمک می کند.
وزیر دفاع آلمان گفته است که نوزده کشور عضو ناتو تعهدات شان را در قبال افغانستان تازه کردند.
وزارت دفاع افغانستان از تصمیم اخیر ناتو استقبال کرده است.
در همین حال یک دیپلومات ناتو در کابل گفته است که افغانستان روزگار بدی را سپری نموده و اگر وضعیت به همین سان ادامه پیدا کند، ما بازنده خواهیم بود.
از گفته های این دیپلومات ناتو و تصمیم اخیر کشورهای عضواین سازمان  مبنی بر ازدیاد نیرو در افغانستان برمیاید که این سازمان ٬وضعیت افغانستان را با دقت و با مسوولیت پذیری دنبال میکند.
مسوولیت پذیری به این معنا که ناتو نمیتواند نظاره گر آن باشد که افغانستان به عقب بر گردد و این کشور بار دیگر یک مکان مصئون برای هراس افگنان باشد.
با وجود آنکه  ناتو از شانزده سال گذشته به این طرف با همین اندیشه در افغانستان حضور داشته ٬ وضعیت در افغانستان چندان مطلوب خاطر نیست  و این کشور همچنان در محراق توجه گروه های تروریستی و سازمان های افراط گرا قرار دارد و سازمان های استخباراتی کشورهای مشخص در منطقه  در صدد بهره گیری از این وضعیت اند.
ناتو خود اعتراف میکند که افغانستان روزها دشوار را سپری کرده و روزهای دشواری دیگر را در پیشرو دارد .
با وضعیت ناهنجاری های که گریبانگیر مردم افغانستان است  نیروهای دفاعی و امنیتی این کشور با درایت عمل کرده ند.
مقامات در وزارت دفاع افغانستان با آنکه دشواری ها را میپذیرند از پیشرفت ها هم سخن می گوید.
این نیروها توان و استعداد خود را در دفاع مستقلانه از کشور به اثبات رساینده اند مگر با وجود نمایش چنین یک توان و استعداد و با وجود پیشرفت ها در میدن جنگ ٬پاره از مشکلات و چالش ها هنوز هم موجود است.
کمبود تجهیزات، کمبود مهمات، مشکلات تخنیکی و دشواری ها در بخش ظرفیت … عدم رشد صنف  هوایی و کمبود اسلحه سنگین …مشکلات است که از سالها فرا راه اردوی ملی ونهاد های امنیتی قرار دارد، در حالیکه شرکای بین المللی افغانستان همیشه از اراده شان برای حل این گونه معضل سخن گفته اند، مگر برای رفع آن کمتر کار شده و کمر تحرک وجود داشته است.
توقع مردم ما از ناتو و همکاران دیگر افغانستان  از  جامعه جهانی این است که اگر به فکر اعاده ثبات در افغانستان اند و میخواهند دیگر این کشور به یک مکان بی ثبات و لانه گروه های هراس افگن تبدیل نشود دقیق برنامه ریزی نمایند و هدفمندانه کار نمایند جنگ با هراس افگنی در وجود چند عسکر اضافی خلاصه نمیشود افغان ها در صحنه داخلی بر تجهیز نیروهای ملی به گونه یی شفاف و هدفمند تاکید دارند و در صحنه بین المللی باید بر  مخفیگاه های هراس افگنان در بیرون از افغانستان تمرکز شود تا هراس افگنی و افراط گرایی در منطقه مهارشود.# تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا