امنیت

رویترز: طالبان به جای صلح، آمادگی عملیات بهاری را می‌گیرند

لندن/رویترز/باختر/26 حوت
مقام‌های پاکستان تهدید کرده اند که طالبان اگر به مذاکرات صلح نپیوندند از پناهگاه‌های شان بیرون میشوند.
اما براساس یک گزارش رویترز این گروه درخواست حامی سنتی خود را رد کرده است و برای تهاجم بهاری آمادگی می‌گیرد.
یک عضو شورای رهبری طالبان به رویترز گفته است که شورای عالی رهبری این گروه بعد از دیدار با مقام‌های پاکستانی در حدود دو هفته پیش، در یک محل فاش نشده‌ای بین خود تشکیل جلسه داده و تصمیم گرفتند که مذاکرات برنامه ریزی شده برای اوایل مارچ را رد کنند. برعکس، این شورشیان حالا برای آنچه که یک تهاجم خشن بهاری می‌خوانند به افغانستان سرازیر می‌شوند.
نفوذ پاکستان بر گروه طالبان به عنوان روزنه‌ای برای برنامه صلحی دانسته می‌شود که در جریان چند ماه گذشته توسط مقام‌های افغانستان، پاکستان، ایالات متحده امریکا و چین برای پایان بخشیدن به منازعه 15 ساله افغانستان تدوین گردیده است.
یک مقام پاکستانی به رویترز گفت که دست ‌آوردهای اخیر طالبان در صحنه جنگ در افغانستان معادله را تغییر داده است. این مقام که یک افسر بازنشسته اردو بوده و با این مسایل از نزدیک آشنایی دارد گفت: آن‌ها بیش از این به عین شکل نیازمند پایگاه‌های خود در پاکستان نیستند. بنابراین، تهدید آن‌ها به اخراج از پاکستان عین تاثیری را (که در گذشته داشت) دیگر ندارد.
مایکل کوگلمن از مرکز تحقیقاتی انستیتوت وودرو ویلسن در واشنگتن گفت: ورق برنده و نهایی پاکستان، یعنی پناهگاه‌های امن در خاک‌اش در معرض این خطر قرار دارد که کارآیی خود را از دست بدهد.
نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت که اطلاعی از دیدار با طالبان ندارد، اما افزود که در ابتکار گفتگوهای حساس صلح، ما معمولاً نمی‌دانیم که چه کسی با چه کسی ملاقات می‌کند.
مقام‌های حکومت افغانستان اما به اظهارات مقام‌های پاکستانی به دیده شک و تردید می‌نگرند. یک عضو کابینه افغانستان به رویترز گفت: صداقت و جدیت پاکستان در رابطه به پروسه صلح افغانستان همواره مورد سوال قرار داشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا