سیاستاخبار

کمیسیون انتخابات: انتخابات پارلمانی در غزنی سال آینده برگزار می شود

کابل/ 26 قوس/ باختر

در حالی که فیفا از بی‌سرنوشتی انتخابات شوراهای ولایتی و ولسی جرگه ولایت غزنی اظهار نگرانی کرده است٬ رییس کمیسیون انتخابات گفته است: انتخابات پارلمانی در غزنی در سال آینده برگزار خواهد شد.

انتخابات پارلمانی در افغانستان در میزان سال ۱۳۹۷ برگزار شد٬ مگر در غزنی به دلایل مخالفت های که وجودداشت، برگزار نشد.

قرار بود انتخابات پارلمانی در غزنی سال پار برگزار شود٬ مگر به امسال موکول شد و امسال نیز برگزار نشد.

فیفا یا نهاد انتخابات شفاف و عالانه افغانستان٬ از کمیسیون انتخابات خواسته است که در این مورد موقف واضح داشته باشد.

حوا علم نورستانی؛ رییس کمیسیون مستقل انتخابات در واکنش به نگرانی های فیفا گفته است: این کمیسیون طرح برگزاری انتخابات پارلمانی در غزنی را به ریاست جمهوری فرستاده‌ است.

او می‌گوید: این کمیسیون آماده است تا انتخابات شوراهای ولایتی و انتخاب وکلای غزنی برای ولسی جرگه را در سال 1400 برگزار کند٬ مگر به شرط آن که امنیت و منابع تمویل این انتخابات وجود داشته باشد.

از طرف دیگر٬ بنیاد انتخابات شفاف و عالانه افغانستان «فیفا» می گوید: این نهاد نظریات و پیشنهادهای خود را پیرامون چه‌گونه‌گی طرح تعدیل قانون انتخابات با کمیسیون مستقل انتخابات شریک کرده است و از این کمیسیون خواسته است که هرچه‌زود‌تر طرح مسودۀ تعدیل قانون انتخابات را نهایی و با وزارت عدلیه شریک کند.

در حال حاضر٬ این طرح به اساس فرمان تقنینی ریاست جمهوری به شورای ملی فرستاده شده است٬ فیفا شامل‌شدن فرمان تقنینی رییس جمهوری در مورد قانون انتخابات را در آجندای ولسی جرگه نگران‌کننده عنوان کرده است و از هیئت اداری ولسی جرگه خواسته‌است این فرمان را از آجندای ولسی جرگه بیرون کنند و منتظر ارائه طرح تعدیل قانون انتخابات ازسوی وزارت عدلیه باشند.

امان ریاضت؛ سخنگوی وزارت عدلیه می‌گوید این وزارت در همکاری با مشاوران خارجی، کار روی طرح تعدیل قانون انتخابات را آغاز کرده است و طرح ابتدایی این قانون تا حدودی تکمیل شده ‌است. فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا