جهان

رئیس جمهور امریکا مجوز فروش طیاره های مسافربری به ایران را صادر کرد

واشنگتن – بی بی سی – 26 جدی – باختر
به گفته منابع امریکائی با نزدیک به شدن به زمان اجرای توافق جامع اتمی ایران و قدرت های جهانی و رفع تحریم های اتمی علیه ایران، بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا طی فرمانی، مجوز فروش طیاره های مسافربری به ایران را صادر کرده است.
روزنامه یو اس ای تودی گزارش داده است که بر اساس فرمان رئیس جمهور امریکا، وزارت امورخارجه این کشور پس از تایید تعهداتی که ایران بر اساس برجام باید انجام دهد، اجازه خواهد داشت مجوز صدور طیاره های مسافربری به ایران را صادر کند.
وزرای خارجه ایران و امریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز ۲۶  ماه جدی برای اعلام رسمی اجرای توافق و پایان تحریم ها به ویانا رفتند.
شرکت های هوانوردی ایران سال هاست که بر اثر تحریم‌های امریکا از معامله مستقیم با شرکت های عمده طیاره سازی که امریکا سهام دار اصلی آنها است، محروم بوده اند.
تحریم فروش طیارات مسافربری به ایران مربوط به تحریم هایی است که امریکا به دلیل گروگانگیری دیپلومات هایش در سفارت این کشور در تهران در سال ۱۳۵۸ علیه ایران اعمال کرد و ارتباطی با دوسیه اتمی ایران نداشت اما در جریان مذاکرات دو ساله اتمی، مقام های ایرانی موفق به متقاعد کردن امریکا به لغو این تحریم شدند.
از سال ۱۳۶۹  تاکنون بیش از ۲۰۰ سانحه هوایی در ایران روی داده که  در اثر آن ۲۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
مقام‌های ایرانی پیش از این گفته بودند، این کشور خواستار خرید ۲۵۰ تا ۴۰۰ فروند طیاره مسافربری جدید است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا