سیاستاخبارجهان

امریکا، روسیه، چین و پاکستان؛ از برگشت امارات اسلامی حمایت نمی‌کنیم

واشنگتن/وی او ای/ ۲۹حوت/باختر

امریکا، روسیه، چین و پاکستان (کشورهای ترویکا) دیروز  با نشر اعلامیهٔ مشترک گفتند که از احیای مجدد امارات اسلامی طالبان حمایت نمی‌کنند.

در اعلامیه آمده است: “همانگونه که در فیصله‌نامه ۲۵۱۳ (۲۰۲۰) شورای امنیت ملل متحد بیان شده است، ما از احیای مجدد امارات اسلامی حمایت نمی‌کنیم و از حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای عالی مصالحهٔ ملی این کشور می‌خواهیم تا به گونهٔ‌ علنی با همتایان طالبان شان پیرامون یک راه حل از طریق مذاکرات تعامل کنند.”

این در حالی است که هیات طالبان دیروز در نشست مسکو گفت که در مقابل هر نظامی دیگر در افغانستان جهاد خواهند کرد.

عبدالحکیم حقانی، رییس هیات مذاکراتی گروه طالبان گفت که در افغانستان صلح زمانی می‌تواند تامین شود که در این کشور نظام و قانون اسلامی حاکم شود.

سخنگوی طالبان به نقل از حقانی در تویتر خود نوشته است که بدون نظام اسلامی، “مردم افغانستان در مقابل هر نظام دیگر جهاد خواهند کرد“.

اما حکومت افغانستان همواره بر نظام جمهوریت تاکید کرده است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ افغانستان امروز در نشست مسکو گفت: “جمهوری اسلامی افغانستان به حل سیاسی عادلانه، پایدار و قابل قبول بحران کشور برای همه طرف‌ها با حفظ حاکمیت ملی، استقلال، ارزش‌ها و اصول اسلامی-ملی، دستاوردهای سالیان پسین، به ویژه حقوق اساسی شهروندان، آزادی بیان و حقوق زنان و اصل تعیین سرنوشت سیاسی کشور به اساس اراده‌ی مردم؛ یک فرد یک رای و انتخابات آزاد، شفاف و سراسری باور کامل دارد.”

او علاوه کرد که هیات جمهوری اسلامی افغانستان از “حمایت و پشتیبانی قاطع مردم افغانستان” برخوردار است و به نمایندگی از نظام در این مذاکرات حضور دارد.

کشور‌های ترویکا همچنان در مسکو، پایتخت روسیه از گروه طالبان خواستند تا حملات بهاری شان را راه اندازی نکنند.

آنان همچنان از تمام جوانب درگیر خواسته اند تا خشونت را کاهش دهند.

بر اساس اعلامیه، این چهارکشور تقاضای مخلصانه و گستردهٔ مردم افغانستان برای ختم جنگ و صلح واقعی و پایدار را درک کرده اند؛ صلحی که فقط می‌تواند از طریق مذاکرات و تفاهم سیاسی به میان بیاید.

این گروه از کشورها گفته اند که هرگونه توافق صلح باید حفظ حقوق تمام افغانان، زنان، مردان، کودکان، قربانیان جنگ و اقلیت‌ها را تضمین کند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا