امنیت

طالبان در دو سال اخیر٬ سی و پنج بار بر بند کمال خان حمله کرده اند

کابل/ ۵ حمل/ باختر
بند کمال خان بعد از سال ها زشتی ها و توطیه سازی ها دیروز افتتاح شد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ بند کمال خان یک پروژۀ ملی زیر بنایی است که با ساخت آن ایده و تخیل مردم تشنۀ نیمروز را که خشک ترین و بیابانی ترین ولایت کشور است به واقعیت مبدل کرد.
بند کمال خان نمادی از تعهد و ایستادگی مردم برای استفاده ازمنابع ملی است که دشواری های زیادی را پشت سر گذاشت مگر سرانجام خود را هویدا کرد.
ساخت بند کمال خان ساده و سهل نبود٬ این پروژه پنجاه سال طول کشید و اگر به گذشته ها مراجعه کنیم٬ بند کمال خان یک ایدۀ هفت صد ساله بوده است.
مشکل عمده در ساخت و ساز پروژه های عامه٬ دید تخریبکارانه بیگانگان نسبت به این پروژه ها است٬ اگر به تاریخچه اعمار بند نغلو و یا سروبی دقیق شویم کاری که باید در چهار سال انجام می شد چهارده سال را دربرگرفت به همین ترتیب کار ساخت شاهراه کابل ننگرهار٬کابل شمال… در وجود بدبینی ها و حسادت های طولانی تر از موعود تعیین شده اعمار شدند.
بند کمال خان هم سرنوشت مشابه داشت٬ در سال ۱۳۴۵ کار ساخت آن روی دست گرفته شد مگر بار ها با تاخیر مواجه شد٬ زمانی که ساخت این پروژه یقینی شد٬ دشمنان چنین پروژه که بیشتر بیرونی ها اند در وجود گماشته های شان به گونه مستقیم وارد عمل شدند٬ بند کمال باری شاهد گلوله باری مستقیم عساکریک کشور همسایه بود همچنان در سال های اخیر که کار بند با پیشرفت همراه بود٬ گروه های اجیر بار٬ بار بر این بند حمله کردند.
طارق آرین؛‌ سخنگوی وزارت امور داخله در تویتی نوشت « در دو سال گذشته، گروه طالبان ۳۵ بار بالای بند کمال خان حمله کردند که در نتیجۀ آن ۳۹ تن از نیروهای امنیتی کشته شد و زخمی شد و ۲۸ تن توسط طالبان اسیر شده‌اند.»
سخنگوی وزارت امور داخله افزوده است:« ۴ حلقه ماین و ۹۸ مورد حمله تروریستی خنثی شده است. اگر نوکران بیگانه، پل، پلچک، مکتب، سرک و طیاره ما را هدف قرار ندهند، به‌زودی به توسعه و پیروزی دست پیدا می‌کنیم»
محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان خطاب به طالبان گفته است« یک لحظه به بند کمال خان فکر کنند؛ زیرا این گروه با تخریب تاسیسات عامه در یک سال گذشته حدود یک میلیارد دالر به مردم افغانستان زیان رسانیده‌اند و در حقیقت مردم افغانستان را از ساخت ده بند همانند کمال خان محروم کرده‌اند.»
این نشان می دهد که طالبان عامل ویرانی کشور و عامل بازدارنده در ساخت و ساز پروژۀ های ملی اند٬ این گروه دیروز یک پل بزرگ را در ارغنداب قندهار تخریب کرد٬ با بلدوزر و اسکواتور شاهراه قندهار هلمند٬ قندهار٬ ارزگان٬ قندهار کابل را تخریب کرده اند٬ چندی قبل محافظان بند پاشدان در هرات کشتند٬ قبل از آن٬ بر محافظان پروژۀ خط آهن درهرات حمله کردند و چهار محافظ این پروژه را کشتند٬طالبان در طول سال های اخیر ده ها مکتب را آتش زدند٬ ده ها پل و پلچک را تخریب کردند٬ همین اکنون ده ها کلینک را در تخار٬ سمنگان٬ کندز٬ قندهار… به دلایل بی معنا مسدود کرده اند٬ در بدخشان ٬ ننگرهار٬ هرات٬ هلمند٬ میدان وردک و جا های دیگر منابع معدنی را تاراج کردند وبه قیمت نازل بالای دلالان پاکستانی به فروش می رسانند٬ کجا این کار جهاد است و این کار ها با کدام دستور و ارشاد دینی مطابقت دارد؟
واضح است که این گونه اعمال در مسیر منافع بیگانگان که همیشه تلاش کرده اند افغانستان را از مسیر ترقی و تعالی به دور نگهدارند انجام می شود مگربا تاسف طالبانی که شعار حراست از وطن را سر می دهند٬ ابزاری در دست بیگانگان اند و این فخر نیست. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا