سیاستاخبارامنیت

بلینکن به عبدالله: امریکا به پایان بخشیدن جنگ در افغانستان متعهد است

واشنگتن/وی او ای/۱۵ اسد/باختر

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در تماس تیلفونی با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در مورد روند مصالحۀ افغانستان صحبت کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا روز پنجشنبه با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در این تماس “به تعهد ایالات متحده برای یافتن تفاهم عادلانۀ و پایدار سیاسی به هدف پایان بخشیدن جنگ در افغانستان” صحبت کردند.

شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان نیز با نشر خبرنامه یی گفته است: “دو طرف در این صحبت در بارۀ راه‌های تسریع مذاکرات برای دست‌یابی به یک توافق همه‌شمول که به حقوق افغان‌ها به شمول زنان و اقلیت‌ها احترام بگذارد، برای مردم افغانستان حق بدهد تا در تعیین رهبران خود نقش داشته باشند و به گروه‌های هراس افگن اجازه فعالیت و تهدید علیه کشورهای بیرونی از خاک افغانستان را ندهد، بحث و تبادل نظر کردند.”

درست دو روز پیشتر از این و در پی انتقاد محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از روند صلح به رهبری ایالات متحده، بلینکن با رییس جمهور غنی تماس تیلفونی داشت.

رییس جمهور غنی روز دوشنبه گذشته در نشست مشترک هر دو مجلس شواری ملی افغانستان، روند صلح افغانستان را که پس از امضای توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان روی‌دست گرفته شد، “یک روند شتابزدۀ وارداتی” و روند استوار بر “فرضیه های خام” خواند که به گفتۀ غنی، اساس آن “فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی” بود.

خروج قوای خارجی از افغانستان که قرار است تا چند هفتۀ دیگر تکمیل شود یکی از شرایط اساسی توافقنامۀ امریکا-طالبان است، اما گروه طالبان در این توافقنامه تعهد کرده بودند که برای تامین صلح در افغانستان وارد مذاکرات صلح با حکومت افغانستان خواهند شد.

اما با آغاز روند خروج قوای خارجی از افغانستان، طالبان حملات شان را تشدید بخشیده اند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا