فرهنگ

میرزا خان انصاری نقش برجسته در نهضت روشانیان داشت

کابل/ 29 عقرب/ باختر
سمینار علمی،-تحقیقی منطقه یی "چهار صدمین سالگرد وفات میرزا خان انصاری" امروز در اکادمی علوم افغانستان برگزار شد و پژوهشگران بر نقش برجسته این شاعر و عارف بزرگ کشور در نهضت روشانیان تاکید کردند.
به گزارش آژانس باختر، این سمینار به منظور بررسی و قدردانی از کارکردهای علمی، ادبی و عرفانی میرزا خان انصاری راه اندازی شد.
در این سمینار پیام محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور را پوهاند دوکتور لال پاچا آزمون مشاور امور علمی ریاست جمهور خواند. در پیام رییس جمهور آمده است که میرزا خان انصاری شاعر توانا و شخصیت برجسته نهضت روشانیان بود.شخصیب ملی، علمی و ادبی او ابعاد مختلف دارد. گرچه پیرامون روشنایان و جنبش روشانیان طرز تفکر و راه عرفانی آنان در از طرف دانشمندان تحقق گسترده صورت گرفته است، مگر معرفی چهره واقعی بایزید روشان، فرهنگ  روشانیان، دید عرفانی و اجتماعی این نهضت نیازمند پژوهش و تحقق و کارهای جدید علمی است.
به تعقیب آن پیام وزارت اطلاعات و فرهنگ را نجیب الله شینواری رییس آژانس باختر خواند. در پیام وزارت اطلاعات و فرهنگ ذکر شده است که افغانستان دارد از شرایط حساس و پیچیده تاریخ خود عبور می کند، در هر بخش چالش ها و ناهنجاری ها دیده می شود و این ناهنجاری ها عزم ٬ اراده و حرکت افغانان را در راستای نظام سازی، رشد افتصادی، فرهنگی و اجتماعی متضرر می کنند.
یکی از این ناهنجاری ها و مشکلات کم بها دادن به تجارب تاریخی، فراز و نشیب و ارزش های فرهنگی و گاهی هم به گونه کامل از نظر انداختن آنان است.
در پیام همچنان تصریح شد که در هر تغییر و تحول سیاسی و اجتماعی باید اصل تسلسل تاریخی مطمح نظر باشد، بدون چنین رویکرد، روابط میان نسل ها از هم می گسلد و ارزش ها میان تهی می شود و نسل جدید مسیر خود را در شرایط کنونی جهانی شدن گم می کند.
در این سمینار پیام وزارت سرحدات، اقوام و قبایل و پیام پوهنتون تعلیم و تربیه نیز خوانده شد.
دوکتور عبدالظاهر شکیب سرپرست اکادمی علوم افغانستان، میرزا خان انصاری را یک شخصیت علمی و فرهنگی دانست که نقش برجسته در نهضت روشانیان داشت.
به گفته وی در بخش ادب وعرفان نیز کارهای قابل قدر انجام داده است که نیاز به موشگافی و بررسی بیشتر دارد.
در این سمینار شاعران، نویسندگان و شخصیت های علمی و فرهنگی از افغانستان و کوزه پشتون خوا اشتراک داشتند.
اشتراک کنندگان کارکرد های میرزا خان انصاری را در عرصه علمی، ادبی وعرفانی ارزنده دانستند و شماری از آنان مقالات پژوهشی پیرامون شخصیت علمی و ادبی وی به خوانش گرفتند.
سمینار با تصویب قطع‌نامه یی به پایان رسید.مجیب مرزایی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا