سیاستاخبار

در جلسۀ مشرانوجرگه روی وضعیت برق و مسایل جاری در کشور بحث شد

کابل/ 18 قوس/ باختر

 جلسۀ مشرانوجرگه امروز به ریاست فضل‌هادی مسلم‌یار برگزارشد وعلاوه از شنیدن توضیحات مسوولان شرکت برشنا، پیرامون وضعیت کنونی برق وروی مسایل جاری کشور نیزبحث شد.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی مشرانوجرگه به آژانس باختر؛ در جلسه سناتوران از اظهارات سرپرست سفارت امریکا در کابل که گفته است: طالبان انتظار دارند هفت هزار زندانی باقی مانده آن گروه، از زندان‌های حکومت رها شوند، شدیداً انتقاد و ابراز نگرانی کردند و خاطرنشان کردند که باید در روند مذاکرات صلح، روی تمام موارد مهم به شمول آتش بس وختم جنگ تصمیم کلی وعمده گرفته شود و بعداً در قسمت رهایی زندانیان، تفاهم صورت گیرد، چون در گذشته نیز دولت افغانستان به خاطر حسن نیت و سفارش لویه جرگه مشورتی صلح، بالاتر از پنج هزار زندانی طالب را از حبس رها کرد، که متأسفانه نتیجۀ آن باعث افزایش بی سابقه خشونت و شدت جنگ‍ ها در نقاط مختلف کشور شد .

 در جلسه٬ بعضی از سناتوران که خواهان اعمال صلاحیت‌های شورای عالی مصالحۀ ملی مطابق توافقنامۀ سیاسی بودند، کار کردهای زلمی خلیلزاد٬ نمایندۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان را در پیوند به گفت وگوهای صلح در قطر مورد شک و تردید قراردادند وخواهان توجه حکومت شدند تا یک ‌سلسله اقدامات لازم را علیه وی اعمال کنند.

در جلسه٬ بار دیگرسناتوران از نخستین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی استقبال کردند و آن را به خاطر پیشبرد امور صلح و حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته مؤثر دانستند و ابراز امیدواری کردند که سایر سیاسیون به شمول نمایندگان اقلیت‌ها شامل این کمیته شوند تا همه شهروندان خودرا دراین روند ملی شریک بدانند.

 تصمیم اخیر وزارت معارف در پیوند به پیشبرد دروس مکاتب تا صنف سوم در مساجد، گزارش تحقیقی روزنامۀ اطلاعات روز٬ در مورد مصرف غیراصولی کود 91 توسط برخی مقامات و توجه به حل مشکلات معلولان و ورثه شهدا از مواردی بودند که ازسوی سناتوران نیز مطرح شد.

 در جمع‌بندی موارد مطروحه، فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس با اشاره به نخستین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه گفت: درپیوند به شمولیت اقلیت‌ها ویک‌تعداد سیاسیون دیگر در کمیته رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی با رییس آن شورا صحبت  کرده است و انتظار دارد که به آن توجه لازم صورت گیرد.

رییس مجلس سنا٬ با اشاره به سخنان سرپرست سفارت ایالات متحده امریکا در مورد رهایی زندانیان طالب، گفت: خواست مردم افغانستان صلح است  و این مجلس از برقراری صلح پشتیبانی جدی می‌ کند و افزود: حکومت افغانستان اکثر فیصله های لویه جرگه مشورتی را در قبال صلح عملی کرده است وبه خاطر رسیدن به صلح پایدار، بالاتر از پنج هزار زندانی طالب را از بند رها کرد و حالا ایجاب می کند که گروه طالبان از خود حسن نیت نشان دهند و در با حکومت هم در مذاکرات صلح از احتیاط لازم کار بگیرد؛ زیرا هر روز خشونت‌ها افزایش می یابد و به شمول سیاسیون، افراد ملکی و نظامی قربانی آن می‌شوند.

 رییس مجلس درکنار صحبت در مورد تصمیم وزارت معارف وتوضیحات آن وزارت در این مورد، به معلولان وورثه شهدا اطمینان داد که موضوع پرداخت حقوق وسایرامتیازات آنان  را درنشست کمیته رؤسا با مسوولان ذیربط پیگیری خواهند کرد.

 دراخیررییس مجلس درمورد گزارش نشر شده است٬ در رسانه‌ها در پیوند به چگونگی مصارف بی رویه کود 91 بودجۀ ملی و نحوۀ استفاده از آن تماس گرفت و به کمیسیون اقتصاد ملی، مالی و بودجه٬ وظیفه سپرد که گزارش مذکور را هرچه دقیق تر مورد بررسی همه جانبه قراردهد.

در بخش دیگر جلسه، سناتور محمدرحیم حسنیار٬ به نمایندگی از کمیسیون مربوط وسایر سناتوران سوالاتی را در مورد پرچاوی‌های نامنظم برق در پایتخت، تفاوت در قیمت تعرفه‌های برق میان مرکز ولایت ها، موجودیت فساد در دستگاه برشنا، تقاضای وصل برخی ولایت ها با شبکه ملی برق، علل تأخیر درکار پروژه برق 500کیلوولت ترکمنستان، مقرری‌های غیرقانونی در شرکت برشنا و یادآوری از اجراآت فرا قانونی ریاست تدارکات این شرکت در روند تدارکات، کندی کار پروژه برق پارنده پنجشیر، بی سرنوشتی پروژۀ بندباغ‌ درۀ کاپیسا و برخی موارد دیگر از رییس عملیاتی شرکت برشنا مطرح کردند.

سپس رییس عملیاتی آن‌شرکت گفت که در فصل زمستان کابل از طرف روز به 700صدمیگاوات و شبانه به 760میگاوات انرژی برق نیاز دارد، اما درحال حاضر روزانه 350میگاوات و شبانه 500میگاوات انرژی برق به مشترکین عرضه می‌ شود و پرچاوی‌های که تطبیق می‌شود٬ روزانه برخی ساحات تا سه ساعت و شبانه الی 12ساعت برق را دارا است.

وی افزود: مطالعات بند باغدره سال‌های قبل انجام شده، اما مشکلات اجتماعی، موضوع آب‌های بین المرزی و نبود هزینۀ مالی ازعوامل اند که تاکنون کار عملی آن آغاز نشده است، درکنار آن٬ قرار است پروژۀ برق وارداتی ترکمنستان تا پایان سال 2021 تطبیق شود.

همچنان برای وصل کردن  کنر، پکتیکا، زابل و بامیان با شبکۀ ملی برق٬ تلاش‌های در حال اجرا است.

وی علاوه کرد: برای یک سان سازی تعرفۀ برق در مرکز و ولایت ها و صدور بل برق به صورت ماهانه اقداماتی صورت گرفته است که بعد از تکمیل روندهای بعدی، عملی خواهد شد و نیز از تکمیل شدن سب ستیشن‌های شبرغان و اندخوی خبرداد و گفت: قراراست تا پایان سال روان میلادی کار لین برق شبرغان- مزارشریف نیز تکمیل شود.

وی افزود: تا زمانی که شبکه برق پایتخت دیجیتلی نشود٬ دشوار خواهد بود که جلو دزدی‌های انرژی برق گرفته شود.

در اخیر وی تعهد کرد: به سایر سوالاتی که در جلسۀ امروزی مطرح شد به صورت کتبی پاسخ ارائه خواهند کرد. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا