سیاست

نجیب الله امین : بعداز امضاء قرارداد امنیتی عملیات های نظامی بشکل لجام گسیخته وسردرگم از جانب امریکایی ها صورت نمی پذیرد

کابل باختر/ 7/ عقرب
پوهاندنجیب الله امین معاون پالیسی و تخنیکی لویه جرگه مشورتی میگوید که
امضاء قرارداد امنیتی با امریکا به معنی حضور دوامدار ایالات متحده امریکا درافغانستان نیست بر بنیاد این پیمان امریکا صرف ده سال در افغانستان خواهدبود به همین منظور درلویه جرگه مشورتی روی قرارداد نظامی و حضور امریکایی ها بحث میشود.
وی که دراین باره و برخی موارد دیگر باخبرنگار آزانس باختر صحبت میکرد گفت که نباید کشور های منطقه نسبت به بااین موضوع نگران باشند این قرارداد به خاطر ثبات در افغانستان ،تامین منافع ملی افغانستان ، حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان امضاء میشود.
به گفتۀ وی  کشور های  منطقه درک کرده ا ند که ادامه بی ثباتی در افغانستان به معنی بی ثباتی در منطقه میباشد  واین قرارداد ،بخاطر تقویت نیروهای نظامی ، بهبود شرایط اقتصادی مملکت و تامین صلح پایدار درکشور به امضاء خواهد رسید و درهیچ جای این قرارداد ذکر نگردیده که از مفاد این قرارداد علیه کشوردیگری استفاده شود.
نجیب امین ، درمورد اینکه ایالات متحده امریکا تهدید میکند اگر قرارداد با ایشان امضاء نشود نیروهایشان  رااز افغانستان بیرون میکند آیا این شیوه برخورد  استفاده از ناگزیری افغانستان نمی باشد گفت ، افغانستان و ایالات متحده امریکا به عنوان دوکشور مستقل این قرارداد را با همدیگر امضاء میکنند ، این قرارداد خوبی ها را به دولت افغانستان هم دارد و هم به ایالات متحده امریکا ،یعنی حضور نیروهای امریکایی همیشه نمی تواند از بحر عرب تثبیت شود.
او با ارائۀ توضیحات بیشتر گفت:ازنظراستراتیژیک افغانستان سهولت های را به ایالات متحده امریکا مهیا میسازد که افغانستان از نظر استراتیژیک و اقتصادی برایشان ارزان تمام میشود بناً این ناگزیری افغانستان نیست افغانستان دریک موقف خوب قراردارد و در مقابلش ایالات متحده امریکا که درافغانستان حضور میداشته باشد تعهداتی داردکه نیروهای امنیتی افغان را تقویت کند.
کمک های ایالات متحده امریکا دوامداردر برابر بهبود صلح و بهتر شدن وضعیت امنیتی درکشور ما میباشد.
وی درمورد اینکه امریکا به خاطرجنگ با هراس افگنی درافغانستان آمده چه پیشرفت ها را در این راستا نصیب شده اند گفت : درمورد جنگ با تروریزم ، مبارزه علیه هراس افگنی بخاطر آوردن صلح دوامدار درافغانستان قرار داد امنیتی با ایالات متحده امریکا امضاء میشود.
درده سال گذشته امریکا و افغانستان دست آوردهای زیادی درمورد ازبین بردن لانه های تروریزم ازبین رفتن شخص اول القاعده داشته ولی همیشه سوء تفاهمات وجود داشته که مبارزه علیه تروریزم درکجا باید صورت بگیرد.
رییس جمهورافغانستان همیشه این شکایت و صدا را بلندکرده که جنگ تروریزم نباید در قریه ها و قصبات افغانستان باشد هروقت که جنگ در اینجا صورت میگیرد صرف باعث تلفات مردم و غیر نظامیان بیگناه میشود. جنگ علیه تروریزم باید درلانه ها و جاهائیکه تروریزم درآن جا لانه دارد باید صورت بگیرد . خوشبختانه امریکا متقاعد شده که جنگ ها را درجای متمرکز بسازدکه درآن جا لانه های تروریزم موجود است .
وی اضافه کرد: ما امیدوارهستیم که با منسجم شدن و با متمرکز شدن نیروهای امریکایی در بیزهای منظم شان ، جنگ علیه تروریزم اندک رنجی و آزرده خاطری که میان ساکنان قریه ها و قصبات کشور موجود است به حداقل خود برسد چرا که دربعضی ولسوالی های کشور یکی از عوامل جنگ و بهانه جنگ درقراء و قصبات وجود دارد موجودیت امریکایی ها است .
وی به ادامه گفت : حالا استقلال درقسمت پیشبرد عملیات نظامی دردست نیروهای ائتلاف و نیروهای خاص امریکایی است که بعداز امضاء قرارداد امنیتی این محدودیت ها بالای امریکایی ها وضع میگردد و دیگر آنان حق این را نمی داشته باشندکه به صورت مستقل بروند وعملیات نظامی بکنند هرنوع عملیات ولو علیه تروریزم باشد و یا به عنوان دیگری به اجازه و هماهنگی دولت افغانستان صورت میگیرد.
موصوف ادامه داد ، تمام این محدودیت ها داخل قرارداد امنیتی موجود است و ازطرف امریکایی ها پذیرفته شده رییس جمهوراسلامی افغانستان گفته اندکه عملیات های که به شکل لجام گسیخته و سردرگم صورت میگرفت بعداز امضاء قرارداد امنیتی صورت نمی پذیرد .
وی درمورد مشروعیت جرگه مشورتی گفت : مشروعیت جرگه عین مشوره های است که رییس جمهور هر روزبا بزرگان اقوام و متنفذین انجام میدهد مسایل مهم مملکت وقومی را با آنها بحث میکند ، فرق این جرگه تنها در اینست که تعداد مردم درآن بیشتر جمع میشوند درغیر آن جنبه غیر قانونی ندارد از صلاحیت های رییس جمهوراست که درمسایل حاد و مهم ملی متکی به قانون اساسی کشوربا مردم مشوره کند و به اساس همان صلاحیت های که قانون اساسی برایش تفویض کرده رییس جمهور این تصمیم را گرفته که ازطریق جرگه بالای مسئله مهم که قرارداد امنیتی است با آنان مشوره بکند. البته مراحل بعدی که برقرارداد امنیتی ضرور است مثل طی مراحل آن درشورا ملی آن مراحل است که بعدازمشوره های که جرگه برای حکومت افغانستان میدهد وطبیعتاً این پیمان غرض تصویب به شورای ملی خواهد رفت به کابینه خواهد رفت ، هیچ جا و هیچ موردی وجود ندارد که جرگه غیر قانونی ویا خلاف قواعد و مقررات باشد.
وی در اخیر گفت : با حضور چند پایگاهی نظامی امریکائیان درافغانستان در ساحات مشخص کمک های نظامی و اقتصادی امریکایی ها به افغانستان قطع نخواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا