جامعه

آفات طبیعی ، مزارع گندم را متضرر کرده است

لشکرگاه باختر 28 حمل
آفات طبیعی، مزارع گندم دهقانان را متضرر کرده و اگر حکومت در جلوگیری آن اقدام  نکند، حاصلات آن ها نسبت به سال های گذاشته بسیار کم خواهد شد.
محمد حسینی دهقان منطقه ناقل آباد ولسوالی  نادعلی ولایت هلمند که نسبت به چند سال گذشته، امسال  گندم  زیاد را کشت کرده گفت که بخش بیشتر مزرعه وی درحال خشک شدن است .
به گفته وی، اگر وضعیت  همچنان  ادامه  پیدا کند، زراعتی به جای فایده  با تاوان  مواجه خواهد شد.
نوراحمد دهقان ولسوالی ناوه  نیز از مشکل مشابه یاد آور شد و گفت که مزارع  گندم در منطقه  آن ها قبل از وقت زرد شده و یک نوع  پشه نیز در آن  دیده میشود که به علت آن خوشه های گندم روز به روز خشک  میشود.
کارمندان ریاست زراعت دررهنمائی های خود به زارعین توصیه کرده اند که یک نوع ادویه را از بازار خریداری کنند اما این  دوا نیز تاثیر مثبت نداشته است.
عبدالشکور یک دهقان ولسوالی ناوه گفت که فصل حاصل گندم نزدیک شده ، اما نیمی  از خوشه های گندم درمزارع دو باره خشک میشود.
موصوف افزود که حاصلات زراعتی ، یگانه مرجع عایداتی مردم منطقه است و اگر غفلت صورت گیرد ، وضعیت اقتصادی مردم بسیار خراب خواهد شد.
نظرگل معاون محافظت نهال ها در ریاست  زراعت گفت که یگانه علت آفات در مزارع گندم، عدم رعایت کردن نوبت آب در مزارع میباشد. موصوف افزود: همچنان  کشت غیر منظم باعث میشود که زمین  زراعتی  مقاومت  خود را درمقابل  آفات از دست دهد.
نظر گل  علاوه کرد که زارعین، خودسرانه  بعضی از تخم های را انتخاب میکنند و این کار آن ها بر مزارع تاثیر منفی دارد.
به اساس معلومات وی؛ امسال بخش اعظم  کشت های گندم به علت  امراض نباتی موسوم به " زردی وسرخی " خراب گردیده است .
موصوف گفت که ریاست  زراعت ، طبق مسوولیت  خود علت این امراض  را تشخیص کرده و به هدف تداوی  با وزارت زراعت و ارگان  های ذیربط صحبت کرده است .
همچنان شاه محمد  مدیر ترویج ریاست زراعت هلمند  نیز تائید کرد که در کشت گندم همه ولسوالی  ها آفات دیده شده  ومزارع ولسوالی واشیر ، نسبت به سایر ولسوالی ها بیشتر متضرر گردیده است .
شاه محمود گفت که ریاست زراعت، تلاش های خود را از قبل دراین مورد آغاز نموده تا از وارد شدن خسارات بیشتر  به مزارع جلوگیری شود.
به اساس معلومات ریاست زراعت در سالجاری بر نود وهشت هزار هکتار زمین درهلمند، گندم کشت شده و این درحالی است که در چند سال گذشته، این رقم  بلندتر از صد هزار هکتار بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا