اخبارصحت

آبله میمون٬ بیماری که توان مقابله با آن در افغانستان کم است

کابل٬ ۹ جوزا ٬ باختر
منابع در نیمروز درغرب کشور می گویند دو واقعه مشکوک به آبله میمون را در آن ولایت ثبت کرده اند.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد؛ مسئولین صحی ولایت نیمروز در حالی از ثبت دو واقعه مشکوک به آبله میمون در آن ولایت خبر می دهند که هیچ امکاناتی برای تداوی این بیماری که تازه در بعضی از نقاط جهان شیوع یافته است در آن ولایت وجود ندارد.
با آن که وزات صحت عامه کشور تاکنون وقوع بیماری آبله میمون را در نیمروز ونقاط دیگر کشور تائید نکرده است و سازمان صحی جهان هم٬ افغانستان را در فهرست کشور های که شیوع این بیماری در آنها متصور است درج نکرده است مگر ثبت دو واقعه مشکوک به آبله میمون واینکه هیچ امکاناتی برای وقایه و تداوی آن در نیمروز واحتمالا تمامی کشور وجود ندارد می تواند یک زنگ خطر باشد.
مسئولین ولایت نیمروز گفته اند دو نفر که مشکوک به ابتلا به بیماری آبله میمون اند٬ از جمله آن مهاجران افغان اند که تازه از ایران اخراج شده ‌اند ودر نیمروز به ثبت رسیده است٬آزمایش روی این دو تن در شفاخانه ولایتی کووید-۱۹ نیمروز انجام شده است.
منابع در شفاخانه ولایتی نیمروز گفته اند که آنها با اتکا بر مشخصه‌های این بیماری، تشخیص داده اند که مراجعه کنندگان احتمالا به آبله میمون مبتلا شده اند.
نگرانی داکتران در شفاخانه نیمروز این است که اگر این دو نفر بیماری آبله میمون داشته باشند٬ هیچ امکاناتی برای آنها نیست.
این در حالی است که روزانه هزاران افغان مهاجر از ایران اخراج می شوند وبعضی از آٖنها دچار بیماری های ساری اند.
بیماری کرونا نیز برای اولین بار در افغانستان در وجود فردی مشاهده شد که از ایران به افغانستان آمده بود.
مشکل در این است که مسئولین سرحدی ایران هزاران افغان را که قصد اخراج شان را به افغانستان دارند٬ برای روز ها در محیط تنگ نگهداری می کنند٬ که در آن مسایل صحی به گونه قطعی رعایت نمی شود٬ در چنین یک فضا و وضعیت شیوع وانتقال هر گونه بیماری وجود دارد.
مسئولین وزارت صحت عامه٬ وقایع مثبت بیماری آبله میمون را در نیمروز تائید نکرده اند وگفته اند که برای بررسی این ادعا٬ هیئت را به آن ولایت اعزام میکنند.
سازمان صحی جهانی می‌گوید که بیماری ویروس آبله میمون قابل کنترول است و خطر سرایت آن به گونه گسترده کم است٬ از هفتم ماه می تا کنون ۱۳۱ مورد ابتلا به این ویروس در جهان تایید شده است و ۱۰۶ مورد دیگر که مشکوک می‌باشند، کشور های اروپایی بیشترین افراد مبتلا به این ویروس دارند٬آبله میمون، بیماری‌ یی است که علایم آن تب، سردردی، کمردردی، درد عضلات و آبله‌هایی که روی جلد است.
سازمان صحی جهان٬ افغانستان در فهرست کشور‌های که می تواند بیماری آبله میمون در آنها شیوع پیدا کند٬ ثبت نکرده است.
با آن که امکان شیوع این بیماری در افغانستان کم است مگر این که داکتران در نیمروز می گویند که برای مقابله٬ وقایه و تداوی آن امکانات ندارند٬ می تواند بازگوکننده٬ مشکلات مشابه در ولایت های دیگر حتی کابل باشد٬ این که خبر ثبت دو واقعه مثبت آبله میمون در نیمروز دقیق است و یا یک احتمال ویا هم یک واقعه مشکوک٬ مگر حرف بالای آمادگی نهاد های صحی برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری است٬ باید درمان درد را قبل از آن کرد٬ ثبت دو واقعه مشکوک در نیمروز زنگ خطر است که باید برای مقابله با آن آماده بود ودر صدد هماهنگ کردن امکانات در برابر آن شد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا