سیاستاخبارجهان

استخبارات امریکا: خروج از افغانستان خطر جدی را به بار خواهد آورد

واشنگتن/وی او ای/ ۲۷حمل/ باختر

مقامات ارشد استخباراتی امریکا می‌‌گویند که طرح خروج نیروها از افغانستان می‌تواند به گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش فرصتی احیای قابلیت‌های را مساعد سازد که آنان برای حمله به امریکا به آن نیاز دارند.

بل برنز، رییس جدید ادارهٔ استخبارات مرکزی امریکا روز چهارشنبه به قانونگذاران امریکایی گفت: “هنگامی كه اردوی امریكا و نظامیان ایتلاف خارج شوند، خطر گستردهٔ وجود دارد. و این یک واقعیت است که توانایی حکومت امریکا در جمع آوری (اطلاعات) در مورد تهدیدات و اقدام علیه آن، کاهش می یابد.”

او افزود که القاعده و داعش در افغانستان همچنان در تلاش احیای قابلیت‌ها جهت حمله بر اهداف امریکایی در منطقه، در غرب و یا امریکا می‌باشند.

اما برنز همچنان گفت که به هر اندازهٔ که القاعده و داعش بخواهند به امریکا حمله کنند، “واقعیت این است که امروز هیچکدام این ظرفیت‌ها را ندارند“.

مقامات ارشد استخباراتی دیگر گفته اند که تهدید تروریستی که باعث شد امریکا در ابتدا به جنگ در افغانستان برود، دیگر خطر اصلی نیست.

ارویل هاینس، رییس استخبارات ملی امریکا به قانونگذاران امریکایی گفت که خطرات ناشی از افغانستان تحت سایهٔ تهدیدات کشورهای مانند چین، روسیه ، ایران و کوریایی شمالی قرار گرفته است.

رییس ادارهٔ استخبارات مرکزی امریکا گفت که آنچه در آینده رخ خواهد داد به میزان پابندی طالبان به تعهدات شان با امریکا بستگی دارد.

قطع رابطه با گروه‌های دهشت افگن، و جلوگیری از استفاده خاک افغانستان برای حمله علیه امریکا از تعهدات اساسی طالبان در توافقنامۀ آن گروه با امریکاست که به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در شهر دوحه، پایتخت قطر امضا شد. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا