اقتصاد

آتش سوزی معدن زغال سنگ دره صوف پائین سمنگان خسارات شدید مالی را متوجه دولت ساخت

 گزارش از ناجیه امید

مسوولان شورای ولایتی سمنگان مدعی اند ، آتش سوزی  که درمعدن زغال سنگ دره صوف پائین این ولایت ازچندین سال بدینسو جریان دارد، دولت ازاین ناحیه خسارات مالی شدیدی را متحمل گردیده است .

داکتر ضیا الدین ضیا رییس شورای ولایتی سمنگان دراین مورد به خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر گفت:" آتش سوزی  درمعدن زغال سنگ گوله ولسوالی دره صوف پائین بیش از پانزده سال قبل آغاز یافته و تاحال جریان دارد."

 به گفته وی، آتش سوزی  به اثر بی احتیاطی کسانیکه در سال های گذشته ازاین معدن زغال سنگ را به شکل غیر فنی استخراج میکردند به وجود آمده که همین حالا هم از این معدن دود و تف بلند میشود.

 به گفته وی، ازاین ناحیه خسارات مالی زیاد متوجه دولت شده است ،زیرا در تپه کوهی به نام بته بس حریق همین اکنون نیز جریان دارد.

به باور آگاهان دراثر حریق طبقات پائینی زغال از بین رفته به همین دلیل این تپه نشست کرده است .

 درهمین حال رییس شورای ولایتی تصریح نمود، این موضوع را چندین مرتبه باوزیر معادن در میان گذاشته و در شورای وزیران هم مطرح گردیده که هیئتی نیز توظیف شد اما این هیئت به نسبت فاصله زیاد به معدن نه رسید.

به گفته مسوولان، همین اکنون تنها ازمعدن زغال سنگ ولسوالی دره صوف بالا دراین ولایت ماهانه دولت از هشتاد تایکصد میلیون افغانی عواید به دست میآورد.

درهمین حال حاجی عبدالله سرپرست ولسوالی دره صوف پائین در رابطه به آتش سوزی معدن اظهار بی خبری نموده گفت، معدن متذکره در فاصله شصت و یک کیلو متری غرب مرکز ولسوالی در مناطق کان سفید ، گونه چقرک و نییک که نهایت صعب العبور کوهستانی میباشد ، واقع شده که به نسبت خرابی سرک رفت برگشت به این منطقه دشوار می باشد.

 وی افزود، مسوولان زغال سنگ دراین معدن تسلط نداشته به همین سبب دولت ازاین معدن هیچ عواید نگرفته و اما تعدادی زیادی از باشنده گان محل ازاین معدن زغال سنگ را به شکل غیر فنی استخراج میکنندو آنرا توسط مرکب به جاهای دیگر انتقال و به فروش میرسانند.

 همچنان انجنیر عبدالخالق رییس تصدی زغال سنگ شمال میگوید، اگر چه این معدن تحت تسلط دولت نیست اما با آن هم مسوولان این تصدی بنابر مسوولیت های وظیفوی دروقت مهارساختن آتش سوزی زغال سنگ دهنه تور ولسوالی دره صوف پائین حدود سه الی چهار سال قبل خاموش ساخته شد .

 انجنیران درمعدن متذکره رفته آتش سوزی  که در آن جریان داشت آن را خاموش نموده بودند.

 به گفته وی، آنان بعداً" به مسوولان ولسوالی وظیفه داده بودندکه بعداز این مردم ازاین تونل ها طور خود زغال راسرانه استخراج نکنند.

 وی افزود، اگر دوباره این آتش سوزی درآن معدن جریان یافته باشد مسوولان ولسوالی به آن ها گزارش داده و پیشنهاد نماید که آنان در خاموش ساختن حریق اقدام کنند.

قابل یاد آوریست قبلاً" از اثر بی توجهی معدن چیان در معدن زغال سنگ دهنه تور دره صوف پائین آتش سوزی  که جریان داشت برنامه خاموش نمودن آن طی یک برنامه پلان شده به اساس فیصله شورای وزیران ، درسال های 1382 – 1383 آغاز شده بود که بعداً" این آتش سوزی  به اساس این برنامه مهار گردیده بود.

قرارمعلومات مسوولان ، معادن زغال سنگ افغانستان به شکل کمربند درطبقات مختلف سلسله کوه های هندوکش واقع شده که ازبدخشان شروع والی تخار ، بغلان ، بامیان ، سمنگان و سرپل امتداد یافته و به معدن زغال سنگ سبزک هرات منتهی میشود.

گفتنی است که یک قسمت بزرگ این معادن ، درولسوالی های دره صوف بالا ، دره صوف پائین و روی دوآب سمنگان واقع شده که زغال این معادن نسبت به زغال سایر معادن زغال سنگ کشور ازنگاه تولید، حرارت بهتر دارد.

 نظربه گفته محمد صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان در طی 9 ماه سالروان تنها ازمعدن زغال سنگ ولسوالی دره صوف بالا این ولایت مبلغ هفتصد و نودو یک میلیون افغانی دولت عواید به دست آورده است .

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا