اخبارگزارش ها

آتش سوزی های مداوم در بنادر و ذخایر نفتی در هرات وپیامد های اقتصادی آن

کابل/ ۲۱  حمل/  باختر

وقایع پیهم آتش سوزی درهرات و نوار مرزی مردم و تجار را نگران کرده است بعضی ها را باور بر این است که این گونۀ وقایع بیشتر زادۀ برنامه های تخریب کارانه است.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛صبح امروزچند تانکر مواد سوخت در منطقه «کمرکلاغ» در شمال شهر هرات دچار آتش‌سوزی شد٬آتش‌سوزی از یک ذخیره‌گاه مواد سوختی آغاز شد و به تاسیسات این ذخیره گاه آسیب رساند.

منطقه کمرکلاغ در شمال شهر هرات و در امتداد شاهراۀ هرات – تورغندی موقعیت دارد. در این منطقه ده‌ها شرکت و ذخیره‌گاه گاز مایع و نفت فعالیت دارند.

این در حالی است که چندی پیش هم در آتش سوزی در بندرابو نصر فراهی در فراه٬ بیشتر وسایط حامل مواد نفتی و گاز مایع  در آتش سوختند٬ قبل از آن در یک آتش سوزی بزرگ در بندر اسلام قلعه٬ مقدار زیادی از اموال تجار که بیشتر مواد سوختی بود از بین رفت  و تاکنون هم لاشه صد ها نفت کش سوخته در محل وجود دارد.

در ماۀ گذشته در یک آتش سوزی دریک بازارچه مرزی میان افغانستان وایران بازهم بهموترهای نفتی آسیب رسید.

آتش سوزی های مداوم در ذخایر مواد نفنی و گاز درهرات و محلات همجوار آن باعث بلند رفتن قیمت مواد نفتی نه تنها در هرات٬ بل در شهر های دیگر منجله کابل شده است.

بعد از حادثۀ آتش سوزی در بند اسلام قلعه در ماه دلو سال گذشته٬ قیمت تیل در کابل و شهر های دیگر به گونۀ چشمگیر بالا رفت و حالا که دو سه ماه از این واقعه می گذرد٬ قیمت تیل کاهش نیافته است٬ قیمت گاز هم بعد از آن واقعه بالا رفت حتا یک کیلو گاز در کابل بین نود افغانی تا یکصدو بیست افغانی فروخته شد.

مجموع تیل و گاز که در حادثه اسلام قلعه  سوخت مصرف یک روزه کابل هم نبود مگرعامل و بهانه برای ازدیاد قیمت تیل و گاز در کابل شد٬ این نشان می دهد که دستان سود جو در این قضیه دخیل بوده اند٬ و آتش سوزی های مداوم در ذخایر نفتی و گاز می تواند بیشتر عامل تخریبی همراه با انگیزۀ سود جویی باشد.

با آن که مسوولان در حکومت محلی هرات و مسوولان در نهاد های ذیربط در کابل گفته اند که در پی دریافت حقایق در مورد حادثۀ اسلام قلعه  و حوادث دیگر ناشی از آتش سوزی در این ولایت و ولایت های همجوار اند مگر تاکنون جواب قناعت بخش به مالکان صد ها رانندۀ موتر های تجاری که وسایط شان در حادثۀ اسلام قلعه دچار سانحه آتش سوزی شد داده نشده است٬ و با گذشت حدود دو ماه از این واقعه٬ هیئت حقیقت یاب بیان گزارش خود را ارائه نکرده اند.

مبهم ماندن علل و چگونگی حادثۀ اسلام قلعه و حوادث دیگر٬ رانندگان وسایط باربری را وا داشت که دست به تظاهرات زنند و شاهراه اسلام قلعه را مسدود کنند.

مهم این است که آتش سوزی های مداوم در ذخایر مواد نفتی و گاز در حوزۀ جنوب غرب  تاثیر مستقیم بر اوضاع اقتصادی مردم کرده است٬ چند واقعۀ آتش سوزی توانست که قیمت تیل و گاز را در کشور بالا برد و در کل بر اقتصاد همگانی اثر گذارد مگر برای چند فرد انگشت شمار امکان و فرصت زر اندوزی بیشتر را مساعد کرد٬ در حالی که ضررهای هنگفت اقتصادی آن را مردم حمل می کنند ووقوع آتش‌سوزی‌ها پیهم فرصت کار و سرمایه گذاری های کوچک را گرفت٬ هیچکسی نیست که از متضرران و آسیب دیدگان حمایت کند و یا هم بیمۀ باشد که در کنار آنان ایستاده شود.

در افغانستان رسم بیمه وجود ندارد٬ هیچ مارکیت ‌و مرکز تجاری بیمه نیستند و پس از رویدادهای آتش‌سوزی، تاجران و کسبه کاران که ضرر دیده‌اند، سرمایه کافی برای آغاز دوبارۀ کارشان را ندارند و نمی‌توانند کارشان را از سر بگیرند.

مهم این است که آتش سوزی های اخیر کسبه کاران و دوکانداران متوسط و کوچک راازلحاظ روانی آسیب رسانیده است  و اثر منفی در بازارهای داخلی کرده است.

امید که مسوولان حوادث اخیر آتش سوزی در هرات را که تاثیر مستقیم بر اقتصاد عمومی کرده است در ابعاد و سیعتر بررسی کنند٬ اعزام یک هیئت کافی نیست٬ باید تجسس بیشتر صورت گیرد و همچنان برای جلوگیری از بروز همچو وقایع٬ روی ایجاد زیر بنا  در بنادر کار شود.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا