سیاستاخبارTOPجامعهجهان

آلمان آواره گان اوکراینی را جاگزین افغانان پناهجو می کند

کابل – ۴ ثور – باختر
یک نشریه امریکایی نوشته است که آلمان آواره گان اوکراینی را جاگزین افغانان پناهجو می کند.
نشریه امریکایی فارن‌پالیسی، نوشته است؛ آلمان در اقدامی مغایر با شعارهای حقوق بشری مهاجران افغانی را آواره می‌کند تا پناهندگان جنگ اوکراین را جایگزین آنان بکند.
فارن‌پالیسی در ابتدای این مقاله با اشاره به یک مورد خاص به نام «پاروانا امیری» نوشته او به همراه همسر و دو دخترش در حال صرف صبحانه بوده که یک مددکار اجتماعی درب منزلش را به صدا درآورده و خبری غیرمنتظره به آنان داد که آن خانواده باید منزل شان را ترک کرده و آن را تحویل پناهندگانی از اوکراین دهند؛ به این خانواده گفته شده که بدون چانه‌زنی و چون و چرا فقط تا 24 ساعت دیگر منزل را تخلیه کنند.
فارن‌پالیسی نوشته است امیری 33 ساله که خودش مددکار اجتماعی است و اواخر جنوری افغانستان را ترک کرده و به برلین آمده است یکی از صدها شهروند افغانستان است که آواره می‌شوند تا جایش به پناه‌جویان اوکراینی داده شود. او خواسته برای حفظ امنیتش از نام مستعار به جای نام اصلی‌اش استفاده شود.
طارق آلاوز، یکی از اعضای هیئت مدیره شورای پناهندگان برلین به فارن‌پالیسی گفته است: «درباره این تخلیه‌ها، عمدا اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. برخی از آدم‌ها سال‌ها بود که در خانه‌های شان زندگی می‌کردند اما از آنجا اخراج شده‌اند، از جمله بچه‌هایی که به اماکنی دورتر از مکاتب شان منتقل شده‌اند.»
به گفته آلاوز، دولت آلمان این تخلیه‌ها را این طور توجیه می‌کند که افغان‌ها از مراکز اولیه‌ یی که در آنجا اسکان داده شده‌اند تخلیه شده‌اند و از اول هم قرار بوده که برای مدت کوتاهی در آنجا اقامت داشته باشند. اما برخی از خانواده‌های افغانی که سال‌ها ست در آنجا سکونت داشتند و برخی دیگر از خانواده‌های تخلیه‌شده هم در مراکزی غیر از مراکز اولیه اسکان اسکان داده شده بودند.
آلاوز با توضیح درباره اینکه٬ نزدیک به 10 مرکز اسکان تا به حال در برلین تخلیه شده‌اند گفت: «شرایط زندگی آدم‌های زیادی بهتر نشده اما اکثرشان می‌ترسند حرف بزنند چون می‌ترسند که این موضوع بر وضعیت مهاجرت یا کیس شان اثر بگذارد.»
یک مرد 30 ساله افغان که او هم خواسته نامش فاش نشود و در ماه جنوری با مادر و دو برادرش که یکی از آنان بیماری قلبی دارد وارد آلمان شد؛ او گفت که خانواده‌اش از همان مرکزی که امیری در آن ساکن بوده تخلیه شده‌اند٬ او از برادران و مادرش جدا شده و به نقطه‌ یی در بخش دیگری از شهر منتقل شده‌ است.
آلاوز می‌گوید: در این خصوص البته تقصیر از اوکراینی‌ها نیست ولی وقتی که گروه معینی از آدم‌ها هدف قرار می‌گیرند لازم است در همبستگی‌مان شک کنیم. در ماه‌های گذشته معلوم شده که ما در برخورد با پناهندگان رفتار متفاوتی داشته ایم.
فارن‌پالیسی نوشته این تصمیم توسط اداره کار، خدمات اجتماعی و یک پارچه‌سازی در برلین گرفته شده است٬ این اداره گفته که انجام این اقدامات ضروری بوده است و جایگزینی برای آنها وجود نداشته زیرا اوکراینی‌ها که در میان آنها زنان و کودکان زیادی وجود دارند٬نیازمندی های بیشتری نسبت به افغانان دارند.
رفتارهای دوگانه دنیا با پناه‌جویان اوکراین و مردمان غرب آسیا و آفریقا به اندازه‌ای زیاد بوده که صدای «بیل فریلیک»، مدیر امور پناهندگان و مهاجران در سازمان دیده‌بان حقوق بشر را هم بلند کرد.
او ضمن انتقاد از رفتار متقاوت دولت یونان با پناهندگان اوکراین و افغانستان گفت: « برخورد دوگانه در حکم به تمسخر گرفتن ارزش های ادعایی مشترک اروپایی‌ها مبنی بر برابری انسان‌ها، حاکمیت قانون و کرامت انسان‌ها است.»
باید گفت که امریکا و غربی ها با استقرار دو باره امارت اسلامی عملیات تخلیه را در افغانستان راه اندازی کردند و به گفته خود شان هزاران افغان را که همکاران محلی شان بودند از این کشور بیرون کشیدند.
در میان کسانی که از افغانستان بیرون کشیده شدند٬ افراد مسلکی و متخصص بود که باید از ٖآنها در بازسازی افغانستان کار گرفته میشد٬ مگر امروز آنها با انتقال به امریکا و کشور های دیگر غربی٬ افراد عاطل بیش نیستند٬ نه استعداد آنان مد نظر است و نه کرامت انسانی شان.
امریکا و غرب با این کار افغانستان را فاقد کادر مسلکی کردند٬ این کار عمدی بود تا افغانستان سال های بیشتر با فقر کادر مسلکی و افراد متخصص مواجه باشد.
قبل از این امیر المومنین از مردم خواسته است که از مهاجرت و فرار از وطن دست کشند و به مسوولان ادارت محلی در ولایت ها دستور داده است که به مشکلات آنانی که قصد بیرون شدن از کشور را دارند رسیدگی کنند.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا