سیاستاخبار

آمریکا برای نظارت از افغانستان٬ به آسیای مرکزی رو آورده است

کابل، ۴ جوزا، باختر
یک روز نامه غربی نوشته است که امریکا برای نظارت از افغانستان بار دیگر به کشور های آسیای مرکزی رو آورده است و در تلاش حضور نظامی در این کشور ها است.
وال استریت ژورنال در گزارش تازه‌ یی از قول قومندانان ارتش آمریکا نوشته است «ایالات متحده می‌خواهد رهبران کشورهای آسیای مرکزی را قانع کند تا با همکاری یکدیگر، جلو نفوذ جریان‌های افراط‌گرا به این کشورها را بگیرند.»
به باور نظامیان آمریکایی، هرچند آسیای مرکزی حیاط خلوت روسیه است و کشورهای این منطقه از خشم روسیه هراس دارند با آنهم از تحولات داخلی افغانستان و تهدید سازمان‌های تروریستی بیشتر بیم دارند.
جنرال اریک کوریلا، مسئول قومندانی مرکزی ارتش آمریکا در فلوریدا که هفته گذشته به کشورهای آسیای مرکزی سفر کرده بود، می‌گوید که سه نگرانی اول این کشورها افغانستان، افغانستان و افغانستان است.
از اسد سال گذشته هجری خورشیدی زمانی که اشرف غنی از کشور فرار کرد و نظام تحت حمایه امریکا در افغانستان سقوط کرد٬ امریکا تلاش کرده است که نظارت بر افغانستان را همچنان با اولویت دنبال کند و برای این کار بیشتر به دنبال همسایه های شمالی افغانستان و همسایه جنوبی آٖن پاکستان بوده است.
امریکا با بزرگ نمایی داعش و القاعده در افغانستان تلاش کرده است که بیم ترویج هراس افگنی از افغانستان را در میان رهبران آسیای میانه بخصوص تاجکستان و ازبکستان زنده نگهدارد و به بهانه این که آمریکا در جستجوی راه‌های برای رصد بهتر فعالیت‌های این سازمان‌های تروریستی است. کشورهای تاجکستان و ازبکستان را ترغیب به همکاری با خود میکند و چند بار خواستار ایجاد پایگاه ها در این دو کشور شده است٬ امریکا در گام نخست ترجیح میدهد که یک پایگاه هواپیما های بی پیلوت در کشور های آسیای میانه داشته باشد.
از دید آگاهان سیاسی؛ آمریکا به این نتیجه رسیده است که در حال حاضر ابزارهای اندکی برای مهار فعالیت القاعده و داعش در افغانستان دارد و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس به دلیل بعد مسافت، برای نظارت اوضاع ظرفیت محدودی دارند.
سال گذشته و همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، هشدار داد که تروریزم در افغانستان می‌تواند در عرض دو سال منافع آمریکا را تهدید کند اما بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی که با افغانستان مرزهایی طولانی و بی‌کنترول کافی دارند و این کشور ها از تهدید که متوجه آنها است می‌ترسند.
در حالی که امارت اسلامی همیشه تاکید بر این داشته است که هیچ کشوری از افغانستان تهدید نخواهد شد و امارت اسلامی در این خصوص مکلفیت های خود را ادا کرده و میکند.
از دید آگاهان سیاسی٬ امریکا و چند کشور قدرتمند دیگر برای سلطه شان در آسیای مرکزی بیشتر القاعده و داعش را به عنوان ابزار ترس مطرح میکنند٬ و برخلاف واقعیت های موجود درافغانستان٬ این دو سازمان را بزرگنمایی میکنند. در اصل آنها به فکر استیلا و تسلط به آسیای مرکزی اند و امریکا در اصل با این کار میکوشند نظارت دقیق تر بر روسیه و چین داشته باشد تا افغانستان.
جنرال اریک کوریلا، مسئول قومندانی مرکزی ارتش آمریکا در فلوریدا در سفر اخیر خود به قزاقستان، ازبکستان، قرغیزستان و تاجکستان با آن که درخواست آمریکا برای داشتن چنین پایگاهی را مطرح نکرد مگر با توجه به وضعیت موجود، به خصوص حمله روسیه به اوکراین، امریکا فکر می‌کند که حالا می‌تواند به ایجاد چنین پایگاه‌های خوش‌بین باشد.
امریکا با مصروف کردن روسیه در اوکراین٬ اکنون میکوشد با جسارت تمام وارد بحث همکاری های امنیتی با کشور های آسیای میانه شود و در این مسیر به اصطلاح تهدید های امنیتی در افغانستان را دستآویز قرار داده است.
اما موضع گیری کشور های آسیای میانه همچو گذشته واضح است به گونه یی مثال٬ عصمت‌الله ایرگاشف، نماینده ازبکستان در امور افغانستان، گفته است« تاشکند میزبانی پایگاه هواپیماهای بدون‌سرنشین برای ایالات متحده را، حتی اگر واشنگتن را یک شریک راهبردی بداند، در نظر نخواهد گرفت»
او تاکید دارد «ما نمی‌توانیم هیچ پایگاه نظامی یا زیرساخت نظامی در خاک ازبکستان را بپذیریم. »
امریکا برای این کار٬ راه مختلف را دنبال میکند٬ از ارائه کمک تسلیحاتی گرفته تا ارائه همکاری در عرصه تکنالوژی و فناوری و حاتم بخشی ها از داشته های مردم افغانستان.
چنانچه اریک کوریلا، مسئول قومندانی مرکزی ارتش آمریکا در فلوریدا در سفر که به دو شنبه داشت٬ مسئله واگذاری آن چرخبال های ارتش افغاشنستان را که در جریان تحولات اخیر به تاجکستان انتقال یافته است٬ به آنکشور مطرح کرده است.
در حالی که این هلیکوپتر ها جز دارایی مردم افغانستان است و باید در یک میکانیزم قانونی به افغانستان باز گردانده شود٬ مقام ها در دوشنبه تاکنون در خصوص این حاتم بخشی امریکا چیزی نگفته اند٬ مگر باید بدانند که هلیکوپتر های موجود در خاک شان ملکیت افغانستان است و آنان به عنوان همسایه خوب باید در این خصوص محتاط باشند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا