اخبارTOPگزارش ها

آگاهان سیاسی و نظامی از پیامد های زشت رهایی زندانیان پاکستانی هشدار دادند

کابل/ ۸  دلو/ باختر

درخواست وزیرخارجۀ پاکستان مبنی بر رهایی زندانیان پاکستانی از زندان های افغانستان٬ واکنش هایی را در پی داشته است.

شماری از آگاهان سیاسی، کارشناسان نظامی و شهروندان می گویند٬ زندانیان پاکستانی آنانی اند که در افغانستان در برابر نیروهای امنیتی ما جنگیده اند ومردم ما را قتل عام کرده اند و نباید آزاد شوند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان دو روزقبل در گفت‌ وگوی تلفنی با محمد حنیف اتمروزیرخارجۀ افغانستان درخواست رهایی شماری از زندانیان پاکستانی را کرده است که در افغانستان محبوس اند.

با آن که وزارت خارجۀ افغانستان درمورد گفت گوی تیلفونی میان این دو وزیر خارجه چیزی نگفته است مگر وزارت خارجۀ پاکستان گفته است: این گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه، ششم دلو صورت گرفته است و دو طرف دربارۀ مسایل مرتبط به منافع هر دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت امور خارجۀ پاکستان گفته است که شاه‌محمود قریشی در این تماس تلفنی موضوع رهایی شهروندان پاکستانی را که در افغانستان زندانی استند، مطرح کرده است.

مگر این درخواست وزیر خارجۀ پاکستان واکنش هایی را در افغانستان در پی داشته است.

عتیق الله امرخیل آگاه امورنظامی٬ درخواست وزیر خارجۀ پاکستان مبنی بر رهایی زندانیان پاکستانی را ٬ مداخلۀ مستقیم در امور داخلی افغانستان دانست و گفت: حکومت پاکستان گاهی به خود حق می دهد که از حکومت ایالات متحدۀ امریکا بخواهد توافق نامۀ صلح را که حکومت قبلی امریکا با طالبان امضا کرده بود اساس قرار دهد و مذاکرات صلح را پیش ببرد.

 در حالی که بارها حکومت ما آن را گنگ خوانده است  وخواستار وضاحت شده بود تا این که حکومت جدید امریکا از بازنگری آن گفته است .

حالا وزیر خارجۀ پاکستان برخلاف تمام موازین وقواعد قبول شده بین دو کشور خواستار رهایی زندانیان پاکستانی شده است.

امرخیل می گوید: شهروندان ما سال ها بدون ارتکاب جرایم تروریستی در زندان های پاکستان زندانی  اند و حکومت ما در خواست رهایی آنان را نکرده است  اما شهروندان پاکستانی که به جرم جاسوسی ویا دست داشتن در حملات تروریستی زندانی شده اند حکومت پاکستان با پر رویی خواستار رهایی آنان است .

امرخیل از حکومت افغانستان خواست که به هیچ صورت زندانیان پاکستانی را رها نکند .

اما ناهید فرید استاد پوهنځی حقوق پوهنتون کابل به این باور است:حکومت افغانستان تفاهنمامه یی را مبنی بر استرداد زندانیان با شماری از کشورها امضا کرده است که اگر چنین تفاهمنامه بین پاکستان وافغانستان هم حاکم باشد پاکستان حق چنین درخواست را دارد .

البته  تفاهمنامه٬ کسانی را که مرتکب اعمال تروریستی ،قاچاق واختطاف شده اند تحت پوشش قرار نمی دهد.

وی افزود: تطبیق تفاهمنامه به نفع حکومت ها است زیرا نگهداری افراد در زندان نیازمند به هزینه ومواظبت  نیروی بشری دارد .

عبدالواحد طاقت آگاه نظامی و امنیتی به این باور است: امریکا وانگلیس مجال بزرگ به پاکستان داده اند در طول ۴۰ سال جنگ٬ پاکستان توانست روابط حسنه با امریکا به وجود آورد واین باعث شد که پاکستان دست بالا در مسایل منطقه یی داشته باشد.

 وی می گوید در هر گوشۀ دنیا که تروریزم است لانه اش در پاکستان است وامریکا، جامعۀ ملل وهمه این را می دانند اما واکنش نشان نمی دهند وحال برای هرنوع تهدید مجال یافته است وگپ شان  به این رسیده است که در مذاکرات صلح حرف اول را پاکستانیان بزنند وخواهش های خود را بر حکومت ها بقبولانند .

طاقت افزود : زندانیان پاکستانی آنانی اند که در افغانستان در برابر نیروهای امنیتی ما جنگیده اند ومردم ما را قتل عام کرده اند اما قسمی که می بینیم دولت ما ضعیف است وهمان گونه که کشیدن سیم خاردار را در خط فرضی دیورند بر حکومت ما قبولانده شد با وارد کردن فشار٬ این بار رهایی زندانیان پاکستانی  نیزقبولانده می شود

نجیب یارمند یک تن از شهروندان کابل به این باور است که حکومت پاکستان در طول تاریخ در معاملات خود با افغانستان صادق نیست وبا هر شکل ممکن در پی تامین منافع خودش است.

به باور وی٬ حکومت پاکستان زمانی خود را برندۀ میدان دانست که توانست رهایی زندانیان طالبان را بر امریکا بقبولاند وحالا در تلاش است که مذاکرات صلح میان  طالبان و حکومت افغانستان را وسیلۀ فشار خود کند وبا انعطاف ناپذیر نشان دادن طالبان هر خواست را  بر دولت افغانستان تحمیل کند.

آگاهان سیاسی٬ آگاهان امور امنیتی و نظامی و شهروندان به این باوراند که رهایی پاکستانیان تروریست از زندان٬ تکرار اشتباه رهایی زندانیان طالبان است که آزاد شدند و رفتند مگر میدان های جنگ را پر کردند٬ پاکستانیان زندانی هم اگر آزاد شوند همین کار خواهند کرد .

این آگاهان هشدار می دهند که رهایی زندانیان پاکستانی پیامد های ناگواری خواهد داشت.

مقام های افغان تا کنون در بارۀ درخواست اخیر وزیر خارجۀ پاکستان چیزی نگفته اند.     صائم  فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا