جهان

اتحادیه اروپا نفت ایران را تحریم کرد

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس روز دوشنبه در بروکسل تحریم نفت ایران و بستن حساب‌های بانک مرکزی ایران را به تصویب رساندند.

بگزارش باختر

تمام کشورهای اروپایی باید تا اول جولا ۲۰۱۲ قراردادهای نفتی موجود با ایران را فسخ کرده باشند.

اجلاس وزیران امور خارجه‌ی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا در جلسه روز دوشنبه به مسئله‌ی تحریم نفت ایران پرداخت.

نمایندگان این کشورها نخست بر سر چارچوب اجرایی این تحریم بی‌سابقه علیه ایران به توافق رسیده بودند که سپس در حوالی ظهر به تصویب وزیران امور خارجه رسید.

بر اساس توافق‌هایی که صورت گرفته است، از هم‌اکنون انعقاد قرارداد با ایران در حوزه‌ی نفت ممنوع خواهد بود.

نمایندگان اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که کشورهای اروپایی فرصت دارند تا اول جولای از قراردادهای موجود نفتی با ایران خارج شوند و آن‌ها را فسخ کنند.

از سوی دیگر کلیه‌ی حساب‌های بانک مرکزی ایران در سطح اتحادیه اروپا مسدود خواهد شد.

بدین‌گونه وزیران امور خارجه‌ی اتحادیه اروپا کلیه‌ی توافق‌های نمایندگان کشورهای عضو این اتحادیه در رابطه با تحریم ایران را به تصویب رساندند.

به گزارش  باختر به نفل ازخبرگزاری آلمان، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در آغاز کار این اجلاس گفت: «ما در انتظار یک بسته‌ی تحریمی تاکنون بی‌سابقه هستیم.»

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، در این رابطه گفت:«ما باید با قاطعیت واکنش نشان دهیم، و هر کسی خشنودانه این کار را نمی‌کند.»

اتحادیه اروپا قصد دارد با این تحریم‌ها در مناقشه‌‌ی اتمی با ایران، مقامات ایران را برای حضور در پای  میز مذاکره با جامعه‌ی بین‌الملل قانع سازد.

بانک مرکزی ایران نیز هدف تحریم‌ها قرار دارد تا بدین وسیله تأمین مالی برنامه‌ی مناقشه‌برانگیز اتمی ایران دشوارتر از پیش گردد.

از آنجا که یونان به‌عنوان یکی از خریداران نفت ایران در بحران اقتصادی به سر می‌برد، اتحادیه اروپا در اول ماه مه مسئله‌ی حمایت ویژه از یونان را مورد بررسی قرار خواهد داد تا شاید گزینه‌ی دیگری برای نفت وارداتی این کشور از ایران بیابد. مینوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا