سیاستاخبارامنیتجهان

اتحادیۀ اروپا و امریکا به طالبان: حملات را متوقف کنید

بروکسل/ وی او ای/ 19ثور/ باختر

نمایندگان ویژهٔ اتحادیۀ‌ اروپا، ناتو، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ناروی، بریتانیا و امریکا در اعلامیهٔ مشترک از طالبان خواستند که حملات اعلام نشدۀ بهاری خود را متوقف کنند.

در اعلامیهٔ مشترکی که هفتم می نشر شد، حملات علیه غیرنظامیان تقبیح شده است و نمایندگان ویژۀ این کشور‌ها خواستار توقف فوری ترورهای هدفمند علیه رهبران جامعه مدنی، روحانیون، خبرنگاران، کارمندان رسانه‌یی، مدافعان حقوق بشر، کارمندان صحی و غیرنظامیان شده اند.

در بیانیه همچنان از طرف‌های درگیر خواسته شده است تا اقدامات فوری و ضروری را جهت کاهش خشونت و ایجاد فضای مناسب برای رسیدن به یک توافق سیاسی اتخاذ کنند.

در اعلامیه از توافق این کشورها پیرامون حمایت متداوم بین المللی از نیروهای دفاعی و امنیتی افغان خبرداده شده است تا به گفتهٔ آنان این نیروها بتوانند در مقابل تهدیدات خارجی و داخلی از خود دفاع کنند.

​این در حالی است که روند خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان اول ماه می آغاز شد و همزمان با آن درگیری‌ها میان گروه طالبان و نیروهای امنیتی افغان در چندین ولایت افزایش یافت.

در اعلامیه اشتراک کنندگان از نقش گستردۀ سازمان ملل متحد در روند صلح افغانستان حمایت کرده اند و افزوده اند که تجارب و تخصص این سازمان می‌تواند در روند صلح سازنده باشد.

نمایندگان این کشور‌ها تاکید کرده اند که در هرگونه توافق صلح باید حقوق همه افغانان، به ویژه زنان، جوانان و اقلیت‌ها و دستآورد‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و توسعه‌یی ۲۰ سال اخیر حفظ شود.

آنان یک بار دیگر تاکید کرده اند که یک افغانستان با ثبات، امن و مرفه به نقش و حقوق زنان بستگی دارد و زنان باید در مذاکرات صلح و تمام بخش‌های جامعه از جمله در دولت، نقش کامل و معنادار داشته باشند.

در اعلامیه از خروج نیروهای خارجی به گونۀ “سنجیده، مسوولانه و مصوون” حمایت شده است و آمده است که هر گونه حمله طالبان با واکنش شدید روبه رو خواهد شد.

شرکت کنندگان تاکید کرده اند که خروج نیروها نباید بهانه‌ یی برای تعلیق روند صلح توسط طالبان باشد و مذاکرات سیاسی باید به گونهٔ جدی پیش برود.

این در حالی است که گفت وگوهای صلح بین جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان متوقف شده است و نشست ترکیه در مورد صلح افغانستان نیز به تعویق افتاده است.

شرکت کنندگان یک بار دیگر به مشارکت قوی و پایدار با افغانستان، نهادهای امنیتی و مردم آن متعهد شدند.

آنان توافق کرده اند که برای ثبات افغانستان در جریان مذاکرات صلح به کمک های بین المللی قابل توجهی نیاز خواهد بود و بر تعهد خود برای بسیج کردن حمایت بین المللی جهت بازسازی پس از توافق صلح تاکید کردند.

در همین حال زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در تویترش نگاشته است: “اگر طالبان آیندۀ مبتنی بر اجماع، توافق و صلح را انتخاب نکنند، در این صورت ما در کنار افغانانی خواهیم بود که برای برقراری جمهوریت تلاش می کنند، وحدت سیاسی جمهوری ضروری است.

این در حالی است که جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح امریکا ششم می در وزارت دفاع به خبرنگاران گفت که طرح آموزش نیروهای افغان در “سایر موقعیت‌ها” تحت بررسی قرار دارد؛ اقدامی که وزارت دفاع افغانستان از آن استقبال کرده است. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا