اخبارTOPگزارش ها

احتمال ادامۀ حضور نظامی ناتو درافغانستان

کابل/ ۲۸  دلو/ باختر

قراراست نشست وزیران دفاع ‹ سازمان اتلانتیک شمالی› فردا در شهر بروکسل برگزار شود.

گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ با آن که مسئلۀ ادامۀ حضور نیروهای ناتو در افغانستان و یابیرون کشیدن آنان از این کشور٬بحث اصلی این نشست خواهد بود مگر منابعی در آلمان گفته اند که ناتو از افغانستان خارج نخواهد شد.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع در ناتو اعلام کرده است:اعضای این سازمان در نشستی که فردا برگزار می شود دربارۀ خروج نیروها از افغانستان تصمیم نخواهند گرفت.

این خبر گزاری به نقل از منابع وابسته به ناتو گفته است: آلمان و اعضای دیگر ناتو هیچ تصمیمی دربارۀ خروج نیروی های این سازمان که در افغانستان مستقر اند اتخاذ نخواهند کرد.

ناتو در افغانستان حدود ده هزار عسکر دارد٬ پیش از این٬ وزیر دفاع آلمان گفته بودکه خروج از افغانستان مبتنی بر شرایط خواهد بود و این شرایط آماده نیست.

امریکا که در سال گذشتۀ میلادی بیشترین عسکر را در میان ایتلاف بین المللی در افغانستان داشت با طالبان وارد صلح شده است و به اساس توافق نامۀ صلح دوحه بیشترین عساکر خود را از افغانستان کشیده است و تنها ۲۵۰۰ عسکر آن کشور در افغانستان باقی مانده اند که مطابق جدول زمانی باید تا اخیر ماۀ می سال جاری افغانستان را ترک کنند٬ در زمانی که توافق نامۀ دوحه امضا شد ناتو اعلام کرده بود که نیروهای خارجی یک جا به افغانستان آمده اند و یک جا از این کشور خارج می شوند مگر در جریان سه٬ چهار ماه  اخیرکه همزمان با تشدید خشونت ها در افغانستان است و طالبان مسبب آن معرفی شده اند٬ مقام های ناتو منجمله سرمنشسی این سازمان٬ بار ها گفته اند که خروج از افغانستان باید مطابق وضعیت جاری در افغانستان باشد و نسبت به خروج غیر مسوولانه از این کشور هشدار داده اند.

وضعیت به نفع طالبان نیست

سیرپیشرفت ها در ماه اخیر نشان می دهد که طالبان در وضعیتی دشواری قرار گرفته اند و این دشواری زادۀ عملکرد خود شان بوده است.

ناتو تاکید دارد که خروج از افغانستان باید مبتنی بر شرایط این کشور باشد وادارۀ جدید امریکا که جوبایدن آن را رهبری می کند، گفته است که توافق نامۀ دوحه را بازنگری خواهند کرد از دید امریکا٬ طالبان به تعهدات شان عمل نکرده اند٬ نه تنها خشونت را کاهش نداده اند بل آن را بیشتر کرده اند٬ درروند سیاسی فعال نیستند٬ برای امریکا  و غربیان بدتر از همه٬ ادامۀ رابطه میان طالبان وسازمان القاعده است که امریکا و متحدان غربی آن٬ این سازمان را یک سازمان هراس افگن می دانند٬ در توافق نامۀ دوحه قطع رابطه میان القاعده و طالبان یک شرط بود مگر امریکا می گوید که طالبان به آن پابند نبوده اند٬  جو بایدن در دیداری که از وزارت دفاع آمریکا داشت، تاکید کرد که امکان دارد مهلت خروج نیروها از افغانستان را کنار بگذارد.

این نشان دهندۀ آن است که وضعیت به نفع طالبان نیست و چنددستگی در میان طالبان به پیچیدگی اوضاع افزوده است.

با پیشبینی هایی که از اجلاس وزیران دفاع ناتو می شود وضعیت طالبان دشوار تر خواهد شد٬ناتو بار دیگر از طالبان درخواست خواهد کرد که این گروه خشونت را کاهش دهند و برای تسریع در روند صلح با دولت افغانستان اقدامات بیشتری انجام دهند٬ اقدامات تلافی جویانه و تنبیه این گروه  نیز مدنظراست٬ ناتو به این باور است که تداوم حمله های طالبان روند صلح را تضعیف می‌کند.

واکنش طالبان

سهیل شاهین یک عضو تیم مذاکراتی طالبان تصریح کرده است که ادامۀ حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از پایان مهلت تعیین شده به معنی اشغال این کشور است و در این صورت حمله علیه نیروهای خارجی از سرگرفته خواهد شد.

طالبان در آستانۀ برگزاری نشست وزیران دفاع ناتو با صدور بیانیه یی در کنار آن که امریکا را به تخطی مکرر از توافق نامۀ دوحه،  متهم کرده اندخواستار خروج نیروهای خارجی در مهلت تعیین شده از افغانستان شده اند.

جالب این است که طالبان  گفته اند‹آنان بر تعهدات شان پابند بوده اند› در بیانیۀ این گروه تذکر رفته است «اکنون در کنار دیگر سرپیچی‌های آمریکا، احتمال این تخلف نیز وجود دارد که آمریکا و متحدان آن از مهلت تعیین شده در توافقنامه نیز سرپیچی کنند».

طالبان تصریح کردند: «جامعۀ جهانی باید بداند که از نقض این پیمان تاریخی و تمدید اشغال افغانستان هیچ کسی سود نمی‌برد؛ تمدید اشغال امیدهای افغانستان، منطقه و جهان دربارۀ صلح را از بین می برد و افغانان را وادار می‌ کند که یک بار دیگر دست به اسلحه برند ».

طالبان همچنین عدم آزادی زندانیان این گروه و نیز عدم حذف سران طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل را مانع پیشرفت در مذاکرات میان افغانان دانسته اند.

این گروه همچنین مدعی شده است که پس از امضای توافق قطر هیچ عملیاتی را برای تصرف شهرهای بزرگ راه‌اندازی نکرده  اند و تمام عملیات‌های طالبان “دفاعی” است.

مگر این گفته های طالبان نمی تواند بازگو کنندۀ واقعیت ها باشد٬ طالبان در جریان سال روان خرشیدی بار ها تلاش کردند که تا کنترول مراکز شماری از ولایت ها را به دست گیرند٬ حمله بر شهر لشکر گاه و پیشروی در داخل شهر٬ تلاش برای سقوط شهر های فراه٬ غزنی٬ سرپل ، قندز و تالقان٬ تحرکات در ولسوالی ارغنداب قندهار که با شهر فاصلۀ چندانی ندارد٬ تلاش برای سقوط چندین ولسوالی در فاریاب٬ بدخشان٬ جوزجان سرپل٬ قندز٬ هلمند… نمونه های تحرکات طالبان است

بن بست در صحنۀ سیاسی طالبان که پیشبین اوضاع بودند٬ گفت و گوهای دوحه را که چهار ماه از افتتاح آن می گذرد به بن بست کشانیده اند و مصروف رایزنی های دیپلماتیک اند و منظم از یک کشور به کشور دیگر سفر می کنند که موضع شان را در برابر ناتو و امریکا مستحکم کنند٬ مگر این تلاش ها به نفع طالبان نبوده است٬ هیئت سیاسی طالبانی که در دوحه مستقر است بدون هماهنگی با کشور میزبان سفر های بیرونی را برنامه ریزی کرده اند٬ قطر نسبت به ادامۀ چنین یک رویکرد هشدار داده است٬ دولت ایران صریحا به طالبان گفته است که به بازگشت امارت طالبان در افغانستان علاقه ندارد و بالاتر از همه٬ پاکستان که حامی اصلی طالبان است گفته است تا زمان دست یابی به توافق سیاسی از طریق گفت‌وگوها میان افغانان، از حضور آمریکا دراین کشور حمایت می کند.

پاکستان خواستار عقب‌نشینی و خروج سیستماتیک و مسوولانه نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای بین المللی است. مهم‌ترین نکته عدم تکرار اشتباهات گذشته است.

مقام های پاکستانی گفته اند: پاکستان برای دستیابی به یک اتفاق نظر و اجماع در مورد وضعیت افغانستان، با دولت بایدن و همچنین کشورهای منطقه از جمله چین ، روسیه و ایران در تماس است.

این موضع گیری نشان می دهد که طالبان به جز بازگشت به صحنۀ سیاسی راه دیگری ندارند و صحنۀ سیاسی زمانی تقویت خواهد شد که طالبان به خواست مردم افغانستان و جامعۀ جهانی تمکین کنند و خشونت را کنار بگذارند و حل سیاسی معضل افغانستان را گزینۀ معقول برای حل این بحران بدانند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا