اخباراقتصادگزارش ها

احداث خطوط آهن در منطقه، ایده برای توسعه همکارهای اقتصادی

کابل /۲۳ حمل/ باختر
قرار است امروز نمایندگان افغانستان٬ ازبکستان و پاکستان در شهرک مرزی ترمز ازبکستان گرد هم آیند و در باره آغاز کار پروژۀ ترانس- افغانستان که خط آهن ازبکستان را از مسیر افغانستان با خط آهن پاکستان وصل می کند به بحث بپردازند.
در این نشست به نمایندگی از افغانستان٬ بخت الرحمن شرافت رییس خط آهن افغانستان شرکت خواهد کرد که در آن هر کشور روی سهم٬ نقش و مسوولیت خود در این پروژه معلومات خواهند داد.
رییس خط آهن افغانستان می گوید که ازبکستان امور ساخت این پروژه را از منطقه نایب آباد ازبکستان تا مزارشریف و سمنگان افغانستان به دوش گرفته است و از تورخم الی جلال آباد از سوی پاکستان ساخته خواهد شد.
عبداللطیف نظری معین وزارت اقتصاد می گوید که افغانستان از این پروژۀ حمایت می کند٬ هدف این است که افغانستان با ختم این پروژه با خطوط آهن کشورهای منطقه وصل شود.
مطابق طرح ادارۀ خط آهن افغانستان٬ پروژه ترانس- افغانستان با عبور از مزار شریف٬ سمنگان٬ بغلان٬ کابل٬ لوگر و ننگرهار به پاکستان خواهد رسید.
وزارت داخله افغانستان برای تامین امنیت کار این پروژه اظهار آمادگی کرده است و حدود چهار هزارتن از افراد امنیتی را برای تامین امنیت آن خواهد گماشت و اگر نیاز باشد به شمار افراد امنیتی خواهد افزود.
روسیه و قزاقستان هم علاقمند آغاز و ختم کار این پروژه اند و مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان آن را برای سرمایه گذاری خارجی در کشور سودمند دانسته اند.
باید گفت حدود دو سال قبل میان مقام های بلند پایه سه کشور افغانستان٬ ازبکستان و پاکستان روی طرح این پروژه توافق شده بود مگر کار عملی آن به دلیل مشکلات امنیتی در افغانستان آغاز نشد.
از دید آگاهان سیاسی و اقتصادی این پروژه مشترک میان ازبکستان، افغانستان و پاکستان نقطه عطفی در گسترش مناسبات، تجارت، ترانزیت(حمل و نقل) و همکاری‌های منطقه یی است که رویای مشترک سه کشور را برای اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان تحقق می‌بخشد.
قبل از این ایران در قسمت احداث خط آهن خواف – هرات کار عملی کرده است و ترکمنستان هم برای اتصال خط آهن در افغانستان گام های عملی برداشته است٬ ایران در نظر دارد که خط آهن خواف را الی مزار شریف امتداد دهد و ترکمنستان هم به فکر امتداد خط آهن خود الی قندهار و کویته پاکستان است.
همه این پروژه ها زاده ایده همکاری منطقه یی است که با سود دو جانبه و چند جانبه باید عملی شود٬ در صورتی که این پروژه با سود چند جانبه دنبال شود ما شاهد تغییرات مثب در حیات اقتصادی کشور های منطقه خواهیم بود و اگر هدف این باشد که افغانستان تنها یک مسیر ترانزیتی این پروژه باشد٬ در این صورت٬ ایده همکاری های منطقه یی جایش را به منفعت طلبی های فردی خالی خواهد کرد و این به سودی هیچ کشوری در منطقه نخواهد بود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا