اخبارجهان

اختر شناسان یک ابر زمین داغ را کشف کرده اند

برلین/ دویچه وله/16 حوت/باختر

پژوهشگران به کشف یک سیاره شبیه به کره زمین در فاصله نه چندان دور از نظام شمسی ما موفق شده اند. این سیاره فراخورشیدی به اصطلاح ابر زمین، احتمالاً بخشی از اتموسفیر ابتدایی خود را حفظ کرده است.

به اساس معلومات دیپارتمنت اخترشناسی انستیتوت ماکس پلانک در شهر هایدلبرگ آلمان، این سیاره به دور ستاره کوچک موسوم به «Gliese 486» می چرخد که از کره زمین ۲۶ سال نوری فاصله دارد. سیاره کشف شده به دلیل اینکه اتموسفیر ابتدایی خود را احتمالاً حفظ کرده است و از نظام شمسی ما فاصله چندانی ندارد، برای مشاهدات علمی با تلسکوپ های بزرگ در آینده بسیار مناسب پنداشته می شود.

ستاره شناسان یک انجمن تحت ریاست تریفون تریفونوف از دیپارتمنت اخترشناسی انستیتوت ماکس پلانک، گزارش خود در مورد کشف این سیاره را در مجله علمی «ساینس» به نشر رسانده اند. هرچند پژوهشگران در دو و نیم دهه اخیر هزاران سیاره فراخورشیدی متشکل از گاز، یخ و سنگ را کشف کرده اند، اما تعداد کمی از این سیاره ها با کرۀ زمین نظامی شمسی ما شباهت دارند. سیاره های فراخورشیدی به آن عده از سیاره ها گفته می شود که بیرون از ساحه تحت تأثیر خورشید ما قرار دارند.

دانشمندان امیدوار اند که با تلسکوپ های بزرگ نسل بعدی، که قسماً در حال ساخت اند، بتوانند به پیشرفت های در زمینه تحقیق دشوار اتموسفیر سیاره های فراخورشیدی نایل گردند.

به اساس یافته های اخترشناسان، سیاره فراخورشیدی «Gliese 486b»، به شمول یک هسته متشکل از فلزات، ترکیب مشابه با سیاره های زمین و زهره در نظامی شمسی ما دارد. قوه جاذبه سطح این سیاره ۷۰ درصد قوی تر از قوه جاذبه زمین است. این ابر زمین ۳۰ درصد بزرگتر از کرۀ خاکی ما است و هسته آن ۲،۸ برابر بزرگتر از کره زمین است.

به این ترتیب سیاره «Gliese 486b» احتمالاً شبیه سیاره زهره است و یک سطح گرم و خشک با امواج گدازه های آتشین دارد. اما اگر هم این سیاره تازه کشف شده یک اتموسفیر داشته باشد، در مقایسه با اتموسفیر زهره شاید بسیار نازک باشد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا