اخبارTOPگزارش ها

ادارۀ جوبایدن٬ توافق نامۀ صلح دوحه را بررسی می کند، طالبان نگران اند

کابل/ ۲  دلو/ باختر

بعد ازآن که انتونی بلینکن نامزد وزارت خارجۀ امریکا اعلام کرد که  دولت جو بایدن، رییس جمهوری جدید امریکا، توافق نامۀ صلح امریکا با طالبان را بررسی خواهد کرد٬ طالبان واکنش توام با دلهره از خود نشان دادند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ نامزد وزارت خارجۀ امریکا گفته‌است: دولت جدید امریکا به رهبری  جو بایدن، توافق نامۀ صلح امریکا با طالبان را بررسی خواهد کرد.

انتونی بلینکن که تازه جوبایدن او را برای وزارت خارجۀ امریکا معرفی کرده است  در نشستی که در کانگرس امریکا برای تایید صلاحیت‌های او برگزار شده بود گفت: جوبایدن می‌خواهد که جنگ به اصطلاح “ابدی” را در افغانستان پایان دهد.

او گفته است: من از پیشرفت های صلح میان امریکا و طالبان آگاه نیستم اما باید با دقت توافق نامۀ صلح با طالبان را بررسی کنیم که دربارۀ چه چیزهایی مذاکره شده‌است  و چه تعهداتی از سوی طالبان، انجام شده است و چه انجام نشده است و این که٬ مذاکرات طالبان با حکومت افغانستان به کجا رسیده‌است؟

او در ادامه گفته است: ” من باور ندارم که هرگونه نتیجه از مذاکرات طالبان وحکومت افغانستان بدون محافظت از دستآوردهای زنان و دختران در۱۸ سال گذشته، پایدار بماند. ما می‌خواهیم از حفظ این دستآوردها، مطمین شویم.”

انتونی بلینکن گفته است: ما در افغانستان چالش‌های بسیار واقعی داریم. نخست این که ما می‌خواهیم این جنگ به اصطلاح همیشگی را، پایان دهیم. سربازان خود را به خانه بر گردانیم. ما می‌خواهیم برخی از ظرفیت‌ها را برای رسید‌گی با ظهور دوبارۀ هراس افگنی نیز نگهداریم که برای ما یک اولویت است.

نامزد وزارت دفاع امریکا هم در این نشست حضور داشت او گفته است: آیندۀ افغانستان را از منظری می‌بینم که به امریکا تهدیدی نباشد.

لیود آستین جنرال متقاعد ارتش امریکا که قوماندۀ جنگ آن کشور در عراق را به عهده داشت تاکید کرده است «ما می‌خواهیم یک افغانستانی را ببینیم که در آینده به امریکا، تهدیدی نباشد. بنا بر توجه به مسایل مبارزه با هراس‌افگنی سودمند خواهد بود»

واکنش گروه طالبان به اظهارات این دو مقام کابینۀ  ادارۀ بایدن  سریع و در عین حال با دلهره بوده است.

یک روز نامۀ چاپ بریتانیا از قول محمد نعیم وردگ سخنگوی گروۀ طالبان گفته است « امریکا باید به توافق صلح احترام بگذارد و نیروهای خود را تا ماه می ۲۰۲۱ از افغانستان خارج کند.» او هشدار داده است  که باید قدم‌هایی در راستای پایان جنگ برداشته شود؛ نه این که کاری کنند که جنگ طولانی‌تر شود.

وردگ گفته است: توافق نامۀ صلح برای «پایان جنگ» تدوین شده است.

از گفته های سخنگوی دفتر سیاسی طالبان برمی آید که آنان نگران روابط شان با امریکا اند٬ و با سخنان  دونامزد وزیر در ادارۀ بایدن٬ دریافته اند که دورۀ ترامپ برای آنان یک دورۀ طلایی بود که دیگر پایان یافته است.

باور ها براین است که ترامپ و طالبان یکدیگر را خوب یافته بودند یعنی هر دو ماجراجو بودند و برای اهداف راهبردی شان از یک دیگر خوب استفاده کردند وتا سرحد معاملات پنهانی با هم پیش رفتند٬ امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان بازی دو طرفه برای ادارۀ ترامپ و طالبان بود٬ طالبان در این توافق نامه به هویت سازی و معرفی کردن خود در سطح منطقه و فرا منطقه فکر کردند و ترامپ از آن در برنامه های انتخاباتی خود کار گرفت٬منابع امریکایی و کشور های دیگر گفته اند که این توافق، متمم‌های محرمانه‌ یی نیز داشته است که امریکا آن را با هیچ‌کس به اشتراک نگذاشته است.

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری  افغانستان در رابطه به توافق نامۀ صلح میان امریکا و طالبان گفته است « ترامپ در دادن امتیازهای بیش‌ازحد به طالبان، اشتباه بزرگی کرده است.»

این در حالی است که طالبان با ارائۀ پیشنهاد جدید که در آن آزادی هفت هزار زندانی دیگر این گروه مطرح شده است در پی امتیاز گیری های بیشتر از دولت افغانستان  شده اند مگردولت افغانستان اعلام کرده است که دیگر هیچ‌ امتیازی به طالبان نخواهد داد.

در امریکا نیز تعدادی از سناتوران و اعضای کنگره بر این باورند که دولت آقای ترامپ امتیازهای زیادی به طالبان داده است و در مقابل، به جز توقف حملات به نیروهای خارجی، هیچ دستآوردی ملموس دیگری از توافق با نیروهای جنگی طالبان به دست نیامده است در حالی در این توافق نامه٬ تنها مسئله خروج نیروهای خارجی مطرح نیست بل کاهش خشونت ٬ تسریع روند گفت وگو های سیاسی میان افغانان و قطع رابطه طالبان با سازمان های هراس افگن بیرونی نیز مطرح شده است٬ سه اصلی که طالبان آن را رعایت نکرده اند.

پیشرفت های تازۀ سیاسی نشان می دهد که روند صلح در افغانستان پیچیده تر شده است.

مگر پیشرفت های اخیر در بیرون از افغانستان به خصوص تحولاتی که در امریکا رخ داده است نشان داد که ترامپ برای منافع خود کار کرد و چگونه افغانستان را دستآویز خود کرد و حالا که بایدن آمده است او برای منافع خود رایزنی می کند در حالی که در این موضع گیری  این افغانان اند که قربانی شده اند٬ واقعیت تلخی که در افغانستان کمتر به آن توجه شده است .  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا