اخبارصحت

ادارۀ صحت عامۀ جوزجان ازشیوع بیماری کشنده یی درآن ولایت خبر داد

شهر شبرغان/ 28 جدی / باختر

ریاست صحت عامۀ جوزجان ازشیوع یک بیماری کشنده درآن ولایت خبر داد وگفت که درجریان هفته گذشته دو کودک دراثرابتلا به آن جان باخته اند.

داکترعبدالغفار” خوشیوال ” رییس صحت عامه جوزجان به خبرنگارآژانس باختر گفت که این بیماری درقریۀ الکرباط ولسوالی خانقاه شیوع کرده است که بیشترکودکان زیرسن پانزده سال به آن مصاب شده اند.

وی افزود : دسته یی ازداکتران صحت عامه، دفترصف و سره میاشت آن ولایت توظیف شدند که منطقه را از نزدیک مورد بررسی قراردهند وازبررسی های ابتدایی نشان می دهد  که درپنجاه خانوادۀ این قریه، کودکان مصاب به این بیماری شده اند.

خوشیوال افزود گفت که این بیماری کرونا نیست بلکه بیماری طرق تنفسی علوی است که از گلو دردی شدید آغاز می شود و همزمان با آن تنسل ها التهابی می شود و کشنده نیزاست.

به گفتۀ رییس صحت عامۀ جوزجان،  تا کنون دو کودک از اثراین بیماری جان باخته اند و ما برای اتخاذ تدابیرلازم و جلوگیری بیشترازشیوع بیماری ده بستر درشفاخانه اطفال دوستی افغان – ترک و ده بستررا درشفاخانه ولایتی آماده کرده ایم .

 وی گفت که ازپنج کودک ملوث به این بیماری نمونه گرفته شده است اگر واضح شود که این بیماری دیفتری است، زندگی مردم جوزجان با خطرجدی مصاب شدن به آن حتمی است و خطرابتلای بزرگ سالان نیزمتصوراست.

رییس صحت عامه جوزجان خاطر نشان کرد، اگرتثبیت شود که این بیماری دیفتری است دوای آن دربازارو صحت عامه قابل دسترس نیست.

وی افزود، ما موضوع را با مقامات وزارت صحت عامه و سازمان صحی جهان شریک کردیم که در این راستا  ما را کمک کنند.

خوشیوال خاطرنشان کرد، بیماری دیفتری به دوای ” انتی توکسین ” ضرورت دارد که بیشتردربخش صحی آنرا انتی توکسین دیفتری یاد می کنند و این دوا خیلی کمیاب است.

موصوف ابراز امیدواری کرد که ازمصاب شدن بیشتر کودکان به آن جلوگیری کنند.

محفوظ حمیدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا