گزارش ها

ارتش امریکا: داعش درافغانستان زمینگیر شده است

کابل باختر/ 21/ ثور
حملات اخیر برگروه داعش درافغانستان شمار اعضای این گروه رادراین کشور به گونه یی قابل ملاحظه کاهش داده است.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد: نظامیان غربی میگویند گروه داعش که خیال و رویاهای بزرگی درافغانستان داشت اکنون یک گروه زمینگیر دراین کشور حساب میشود.
داعش زمانیکه فعالیت خود را درافغانستان یعنی حدودچهار سال قبل آغاز کرد توانست از اختلافات روانی طالبان ، باورهای سنتی مردم درمناطق روستایی وکشیدگی های سیاسی در کشور خوب سود ببرد و خود را در حیات سیاسی ونظامی افغانستان مطرح سازد. با حضور گسترده یی داعشی ها در بخش های جنوبی و شرقی افغانستان ، نگرانی از تشدید فعالیت های افراط گرایی ها در افغانستان بیشتر شد مگر دولت افغانستان و متحدین غربی آن زود تر متوجه حساسیت مساله گردیدند و نگذاشتند تا داعشی ها در افغانستان رشد کنند.
با آنکه استخبارات پاکستان توانست با استفاده از نام داعش، طالبان را چند پارچه سازد مگر حساسیت مردم و حامیان نظام در برابر داعش از رشد سریع این گروه درافغانستان جلوگیری کرد و داعشی ها حالا درافغانستان دروضعیت قرار ندارند که حرف از تحرک ویا عمل بزنند.
اولین ضربه برداعشی ها قتل خادم عبدالرووف درولایت هلمند بود قوماندان ناراضی طالبان که باداعش یکجا گردیده بود مگر او در یک حمله هوایی که حدود سه سال قبل صورت گرفت کشته شد برادر زاده اش جانشین اش شد مگر او نیز یک هفته بعد درحمله مشابه به قتل رسید.
حساسیت دربرابر داعشی ها در جامعه افغانی باعث شد تا استخبارات پاکستان هسته رهبری گروه را به شهروندان خود دهد مگر هسته رهبری داعش درافغانستان که ازسوی شهروندان پاکستان شکل یافته بود هدف قرار گرفتند وکشته شدند . پاکستان حافظ سعید سردسته لشکر طیبه را به اصطلاح خلیفه شاخه خراسان این گروه ساخت مگر اونیز کشته شد.
آخرین ضربات که داعشی ها در افغانستان متحمل شدند ، حمله مادر بمب بر مستحکم ترین موضع آنها در اچین بودکه شماری زیادی از افراد این گروه به شمول جنگجویان خارجی گروه داعش شامل شهروندان تاجکستان ، هند ، ازبکستان و پاکستان به هلاکت رسیدند.
بعد ازاین حادثه داعشی ها ضربه دیگری را متحمل شدند و عبدالحسیب لوگری رهبر خود را در حمله کوماندوهای افغان و امریکایی ازدست دادند.
منابع درامریکا گفته اند که داعش درحال حاضر تنها در چهارنقطه درافغانستان حضور دارند در حالیکه در گذشته حضور این گروه در بخش های متعدد در افغانستان محسوس بود و تمامی رهبران طراز اول این گروه درافغانستان کشته شده است با آنهم ارتش امریکا میگوید که داعش درافغانستان شش هزار عضو دارد که هنوز هم آنها برای جامعه سیاسی و امنیتی افغانستان یک تهدید اند.
نظامیان امریکایی میگویند حملات اخیر دربرابر داعش نخستین و آخرین تلاش ها دربرابر این گروه نیست بل آماج دادن رهبران ، قوماندانان و افراد این گروه جز دستور کار همیشگی نهادهای امنیتی افغان و نظامیان امریکایی مستقر دراین کشور است و این گروه جز تسلیم شدن و یا هم نابودی راهی دیگری ندارند. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا