جامعه

از روز جهانی جیولوجیست ها تجلیل شد

کابل / 20 حمل / باختر
وزارت معادن و پترولیم به همکاری پوهنتون پولی تخنیک کابل، از روز جهانی جیولوجیست ها گرامیداشت به عمل آورد.
به گزارش آژانس باختر؛ درمحفلی كه به این مناسبت دیروز با حضور داکتر فضل محمود فضلی رییس عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری، شماری از اعضای کابینه، وکلای مردم در ولسي جرگه، استادان و محصلان پوهنتون پولی تخنیک کابل دراین پوهنتون برگزارشد،
نخست پیام تصویری محمد اشرف غنی رييس جمهوری کشور به مناسبت این روز پخش شد.
در این پیام، با سپاسگزاری از وزارت معادن و پترولیم و پوهنتون پولی تخینک کابل به خاطر راه اندازی بحث علمی در رابطه به معادن و گرامیداشت از چنین روز، افغانستان را یک کشور ثروتمند وغنی از تمام عناصر که قابلیت ایجاد معادن را دارد، خوانده شده است.
درپیام رييس جمهوری کشور گفته است: برای این که بتوانیم یک کشور خودکفا و نظام اقتصادی پیشرفته داشته باشیم، نیاز است از معادن خود با درنظرداشت اصل محیط زیستی استفاده اعظمی کنیم.
به همین ترتیب رییس جمهوری کشور از طریق این پیام تصویری به وزارت تحصیلات عالی هدایت داده است که در تدوین نصاب به کار های عملی و نیاز های مارکیت توجه جدی کند.
همچنان دراین محفل، رییس عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری گفت که در سال 2018 رییس جمهوری به منظور استخراج معقول معادن کشور نقشۀ راه را تهیه کرده است که تمام فعالیت های فعلی از آن سرچشمه می گیرد و در مسودۀ این نقشه به تمام نگرانی ها پاسخ ارائه شده است.
وی در رابطه به همکاری و هماهنگی سایر نهاد های ذیربط با موسسات تحصیلی کشور اظهار داشت که به اساس هدایت رییس جمهوری کشور تمام نهادهای ذیربط مکلف اند که از تحقیقات و تجارب پوهنتون های کشور در قسمت برنامه ها و پالیسی های شان استفاده کنند.
در همین حال دکتور عباس بصیر وزیر تحصیلات عالی، پیرامون اهمیت بخش تحصیلی در پیشرفت و استفاده درست از ذخایر معدنی کشور صحبت کرد و گفت که این وزارت با در نظرداشت ساختار که کابینۀ کشور تصویب کرده است، با تمام سبخش های کشور در زمینه تحقیقات علمی همکاری دوجانبه خواهد کردد.
وی گفت: “وزارت تحصیلات عالی درنظر دارد که در ولایت های که ذخایر معادن بیشتر در آن وجود دارد، روی تقویت پوهنځی های معادن شان توجه بیشتر خواهد شد.”
همچنان در این محفل محمد هارون چخانسوری وزیر معادن و پترولیم با ارائه معلومات تصویری، اهداف، ماموریت، نقشۀ راه، چگونگی استفاده از معادن و اهمیت معادن در اقتصاد کشور را بیان کرد.
در ادامه سخنرانی ها خان محمد وردک رییس کمیسیون محیط زیست و منابع طبیعی ولسی جرگه و شمار دیگر از سخنرانان روی اهمیت و نیاز کشور به استخراج معادن صحبت کردند.
در حال حاضر پوهنتون پولی تخنیک کابل با داشتن هشت پوهنځی در رشته های مختلف انجنیری از جمله پوهنځی جیولوجی و معادن فعالیت دارد.
نصاب درسی جدید این پوهنځی به همکاری مؤسسات DAAD،GIZ و پوهنتون تخنیکی فرایبرگ جرمنی تهیه شده است.
این نصاب تحصیلی می تواند در بهبود کیفیت تدریس و تربیۀ انجنیران آگاه، بافهم و با کیفیت بهتر دانش جیولوجیکی نقش مثمر و ارزنده را ایفا کند.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا