صحت

از روز جهانی مبارزه علیه بیماری زردی تجلیل به عمل آمد

کابل باختر 8 اسد
وزارت صحت‌عامه امروز از روز جهانی زردی با شعار « خون خود را برای زردی معاینه کنید تجلیل کرد.
این بیماری سالانه جان یک ونیم میلون انسان را درجهان می گیرد. شمار مبتلایان به ویروس زردی به 300 میلیون تن در جهان می رسد. چنین است که سازمان صحی جهان در سال 2010 ، روز بیست و هشتم جولای را به نام روز جهانی هیپاتیت نام گذاری کرده  واز همه کشورهای جهان خواست  تا در پیوند به محدود سازی این بیماری باید برنامه‌های مشخصی داشته باشند و این بیماری را مهار سازند
به  گزارش آژانس باختر، داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه در مراسم  که به  این منظور بر گزار شد صحبت کرد و گفت که بیماری زردی یک بیماری خاموش و خطرناک است با تاسف این بیماری روز به روز روبه افزایش یافته است.
وی بیان کرد که تاکنون در افغانستان از میان 12 میلیون تن که خون آنان معاینه شده است حدود 40 هزارتن مبتلا به زردی سیاه یا نوعB و 18 هزار تن مبتلا به زردی سفید یا نوع C میباشند.
به گفته داکتر فیروز سازمان صحی جهان و سازمان ملل متحد در چهار چوب یک برنامۀ دورنمایی تلاش دارند تا انواع بیماری زردی را تا سال 2030 محدود سازند وبه حد اقل برساند.
وزارت صحت عامه خدمات وقایوی بیماری زردی را در ۱۶ ولایت بزرگ کشور به شمول کابل، هرات، بلخ، قندهار، ننگرهار، کندز، غزنی، بدخشان، کنر، پکتیا، هلمند، پروان، خوست، نیمروز، فراه و دایکندی ارائه می‌کند.
در سال ۱۳۹۶ حدود پنج هزار نفر واکسین زردی نوع B شده اند و در حدود شش‌هزار تن در سال ۱۳۹۷ازاستفاده کنندگان زرقی مواد مخدر تحت  پوشش واکسین هیپاتیت قرار می‌گیرد.
این وزارت برای نخستین بار تداوی بیماری زردی نوع C را برای بیست‌هزار بیمار در کشور آغاز نموده است.
هم‌چنان در این مراسم فرهاد دریا و  گودر ځاځی سفیران حسن نیت  مبارزه با ایدز  صحبت نمودند و از مردم خواستند تا در برابر کسانی‌که مبتلا به بیماری‌ ایدز و دیگر بیماری های واگیر اند برخورد عاطفی نمایند. از سوی دیگر وزارت صحت عامه به همکاری ادارۀ مداوا خیمۀ‌ یی را برای آزمایش خون برای تشخیص ویروس زردی برپا کرده که شماری از مقامات و اشتراک کننده‌گان این مراسم به هدف تشویق مردم در این راستا خون شان‌ را آزمایش کردند.
هم‌چنان داکتر نقیب الله همدرد رییس بر نامه ملی کنترول ایدز در پیوند به برنامه های آینده این وزارت برای مبارزه با این بیماری صحبت نموده گفت، که وزارت صحت عامه مصمم است تا به کمک وهم‌کاری شرکاء ، قرار داد سازمان صحی جهان را جهت وقایه تشخیص و تداوی هیپاتیت ویروسی که ۱۹۴ کشور آن را تصویب نموده عملی نماید و فعالیت های خودرا در چهاراستقامت کاری چون ،
-افزایش سطح آگاهی مردم در پیوند به چگونه‌گی انتقال و وقایه زردی ویروسی
-جمع آوری ارقام ومعلومات برای  برنامه و تصمیم گیری
– وقایه وجلوگیری از انتقال در بین نفوس عام و معروض به خطر
-فراهم نمودن تسهیلات وتداوی برای افرادی‌که به ویروس مصاب شده اندتنظیم نماید.// مومنه احمد یار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا