اخبارفرهنگ

از زاد روز استاد شایق هروی شاعر، عالم، نویسنده و مترجم در هرات گرامی داشت شد

هرات /13 قوس/باختر

از یک‌صد و‌ بیست‌مین سالروز تولد روان‌شاد استاد میر عبدالعلی شایق هروی عالم وفرهنگی نام آشنا درهرات گرامی‌داشت شد.

همایش گرامی‌داشت از یک‌صد و‌ بیست‌مین سالگرد تولد روان‌شاد استاد میر عبدالعلی شایق هروی عالم، شاعر، مترجم و نویسنده نامی هرات با اشتراک جمعی از فرهنگیان و مسوولان دولتی در عمارت نمکدان برگزار شد.

میر عبدالعلی شایق هروی از جمله سخن‌وران نامدار و از بنیان‌گذاران انجمن ادبی هرات است که عمر خود را صرف اعتلای فرهنگ و ادب هرات کرده است.

این همایش که از سوی فرهنگ‌سرای بزرگ استاد عبدالواحد بهره برگزار شد، ولی‌شاه بهره رئیس این فرهنگ‌سرا روی ابعاد شخصیتی روان‌شاد شایق هروی صحبت کرد و گرامی‌داشت از این شخصیت بزرگ را مایه افتخار فرهنگ‌ سرای استاد بهره دانست.

به گفته ولی‌شاه بهره، آرامگاه روان‌شاد میر عبدالعلی شایق هروی توسط فرهنگ‌ سرای عبدالواحد بهره ترمیم اساسی شد و لوح مرمرین به اقتباس از مکتب هنری و خوش‌نویسی نیز نصب مزار شایق هروی شده است.

بهره هم‌چنان گفت: به زودی کتاب‌خانه و مرکز فرهنگی استاد شایق هروی در مجموعه گازرگاه از سوی فرهنگ‌سرای بزرگ عبدالواحد بهره تاسیس می‌گردد.

آریا رئوفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات درکنار تشکر از اقدام ارزنده فرهنگ‌سرای استاد بهره در قسمت مرمت مزار شادروان شایق هروی، تلاش‌های فرهنگی مسئولین این فرهنگ‌سرا را در امر توجه به ارزش‌های فرهنگی و آبده‌های تاریخی قابل قدر خواند.

رئوفیان میر عبدالعلی شایق هروی را از شعرا و نویسندگان چیره‌دست فرهنگ معاصر کشور دانست و گفت: وی عمر پربار خویش را در خدمت به فرهنگ و ادب کشور سپری کردد.

رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هم‌چنان از تلاش‌های این اداره در قسمت پاس‌داری ارزش‌های فرهنگی یادآور شده و گفت قرار است تا امسال ۱۰ اثر علمی-تحقیقی از آثار ارزشمند نویسنده‌های هراتی به زیور چاپ آراسته شود.

وی اطمینان داد که اولویت ادارۀ اطلاعات و فرهنگ در شرایط کنونی کشیدن فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی از حاشیه به متن است.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا