سیاستاخبار

استاد دانش: از نگاه مردم افغانستان حفظ ارزش های مندرج قانون اساسی از اولویت های اصلی در روند صلح است

کابل/6دلو/باختر

استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید از نگاه مردم افغانستان حفظ ارزش‌های مندرج قانون اساسی از اولویت‌های روند صلح است و این روند نباید به بی‌ثباتی افغانستان منجر شود.

به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، معاون رییس جمهوری این مطلب را در دیداریی که خانم آلیسون بلیک، سفیر کشور بریتانیا  امروز داشت، بیان کرد.

استاد دانش گفت: علی رغم افزایش خشونت از جانب طالبان و با تمام مشکلاتی که وجود دارد، تلاش برای به ثمر نشستن مذاکرات صلح باید ادامه یابد، ولی هرگونه پیشرفت در این روند زمانی ممکن است که دیدگاه‌های جوانب دخیل در صلح افغانستان به صورت واضح و صریح و هماهنگ مطرح شود.

وی با اشاره به نقش اثر گذار جامعه جهانی، کشور های منطقه و آدرس‌های داخلی دخیل در قضیه صلح گفت که توحید دیدگاه‌ها و موقف همه جوانب در رابطه به روند صلح به زمان بیشتری نیاز دارد.

استاد دانش از موقف سازمان ناتو برای حمایت از دولت و نیروهای دولتی افغانستان در مبارزه با تروریزم و روند صلح استقبال و تقدیر کرد.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه تا کنون ساختار روشنی برای پیشرفت مذاکرات صلح تعریف نشده است گفت: از دید مردم افغانستان حفظ ارزش‌های پیش‌بینی شده در قانون اساسی باید یکی از اولویت‌های اصلی در روند صلح باشد.

وی گفت اگر روند صلح به جهتی سوق داده شود که سبب کنار گذاشتن جمهوریت و قانون اساسی افغانستان شود در آن صورت افغانستان دچار بی ثباتی شده و جنگ و منازعه به صورت دیگری ادامه خواهد یافت.

خانم آلیسون بلیک، سفر کشور بریتانیا درافغانستان نیز در این دیدار تأکید کرد که تأمین صلح در افغانستان با دامن زدن به خشونت ممکن نیست.

وی گفت که سازمان ناتو در هر صورت به حمایت از دولت و نیروهای دولتی افغانستان برای مبارزه با تروریزم ادامه می‌دهد.

وی همچنان گفت که پس از امضای موافقتنامه صلح بین دولت امریکا و گروه طالبان انتظار می‌رفت که خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد؛ اما گروه طالبان در عمل چیزی دیگری نشان دادند.

خانم بلیک گفت: دولت بریتانیا از روند صلحی که به مالکیت مردم افغانستان باشد و نیز توسط مردم این کشور مدیریت شود حمایت می‌کند.

در بخشی دیگری از این دیدار، مسئلۀ افزایش خشونت علیه خبرنگاران، رسانه‌ها، فعالان مدنی و فعالان حقوق زن مورد بحث قرار گرفت.

سفیر بریتانیا در کابل مراتب همدردی دولت آن کشور را نسبت به قربانیان حوادث اخیر در افغانستان ابراز داشت و گفت که پیام آن کشور به گروه طالبان این است که یک فرصت استثنایی برای صلح به دست آمده و نباید این فرصت را با افزایش خشونت‌ها زیر سوال ببرند.

وی خشونت‌ و انجام فعالیت‌های تروریستی را صدمه بزرگ بر روند صلح خواند و گفت: دولت بریتانیا به حمایت دولت افغانستان در مبارزه با تروریزم متعهد است.

سفیر بریتانیا گفت که افغانستان حدود یک سال پیش عضویت ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها را به دست آورد؛ اما در این اواخر خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها در این کشور افزایش یافته است.

وی آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد را یکی از ارکان اساسی دموکراسی در جهان خواند و گفت: دولت بریتانیا علاقه‌مند است که حکومت افغانستان را در کاهش خشونت علیه خبرنگاران کمک کند.

همچنان استاد دانش آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد در بیست سال گذشته را یکی از دستاوردهای بزرگ مردم خواند که به گفته وی این دستاورد در طول تاریخ سیاسی افغانستان سابقه نداشته است.

وی آزادی بیان و فعالیت رسانه‌های آزاد را اساس ارزش‌های چون دموکراسی، حقوق بشر، حقوق شهروندی و حقوق زنان دانست و گفت که حفظ و فلسفۀ دوام نظام کنونی مرتبط به آزادی بیان است.

به گفتۀ استاد دانش، طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی با توجه به اهمیتی که آزادی بیان دارد، خبرنگاران، رسانه‌ها، فعالان مدنی و فعالان حقوق زنان را هدف قرار می‌دهند.

وی گفت: در کنار دولت افغانستان، جامعه جهانی با توجه به تعهدی که دارند باید به گروه طالبان فشار وارد کنند تا دست از خشونت علیه خبرنگاران  و رسانه‌های آزاد بردارند.

استاد دانش گفت: از جانب حکومت افغانستان تمام آمادگی های لازم برای مصوونیت خبرنگاران و رسانه‌ها روی دست گرفته شده است و تاکنون هیچ قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران نبوده است که در نهادهای عدلی و قضایی ما مورد بررسی و تحقیق و فیصله قرار نگرفته باشد.

وی همچنین گفت که همکاران بین المللی می توانند از طریق “صندوق حمایت از خبرنگاران” که یک ساز و کار غیر دولتی است، به جامعۀ رسانه یی  افغانستان بیشتر کمک کنند.نجیب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا