اخبارامنیتجهان

استقبال اسلام آباد از پیمان آتش بست با تحریک طالبان پاکستانی

اسلام آباد،۱۴ جوزا، باختر
آژانس باختربه نقل از ایرنا، اسلام آباد برای اولین بار از زمان آغاز مذاکرات این کشور با تحریک طالبان پاکستان با میانجگری امارت اسلامی افغانستان، ضمن تایید اقدامات طرفین گفت، از برقراری آتش ‌بس با طالبان پاکستان استقبال می‌کند.
سخنگوی دولت این کشور برای اولین بار از زمان آغاز مذاکرات صلح میان مقامات نظامی و سیاسی پاکستان با گروه تحریک طالبان پاکستانی از اکتوبر ۲۰۲۱ واکنش رسمی به این تحول نشان داد.
مریم اورنگزیب، طی کنفرانس خبری در اسلام‌ آباد با استقبال از توافق آتش‌ بست نامحدود با تحریک طالبان پاکستان، گفت، تمامی مراحل مذاکرات و ماهیت آن براساس قانون اساسی پاکستان انجام می‌شود و این تلاش‌ها و نتایج آن با نظارت پارلمان و دولت این کشور خواهد بود.
وی با تایید میانجگری امارت اسلامی افغانستان برای تسهیل مذاکرات میان اسلام‌ آباد و تحریک طالبان پاکستانی افزود، مسئولان سیاسی و نظامی پاکستان با تیم مذاکراتی تحریک طالبان در ارتباط هستند و هرگونه تصمیم تیم مذاکراتی پاکستان مطابق با تایید دولت و پارلمان کشور خواهد بود.
واکنش رسمی دولت پاکستان به مذاکرات با تحریک طالبان پاکستانی درحالی عنوان می‌شود که هیات ۵۷ نفره از قبایل پاکستان که ۳ روز پیش برای رایزنی با تیم‌های مذاکراتی طرفین به کابل سفر کرده بود، بدون دستیابی به نتیجه یی خاصی به پاکستان بازگشت.
روزنامه پاکستانی داون امروز به نقل از یکی از مقامات ارشد هیات قبایلی نوشت: روند مذاکرات مثبت ارزیابی می‌ شود اما برای بررسی مطالبات گروه تحریک طالبان پاکستان حداکثر به ۳ ماه زمان نیاز داریم.
این منبع افزود، لغو قانون الحاق مناطق قبایلی پاکستان به ایالت خیبرپختون خوا این کشور، یکی از مطالبات اصلی طالبان پاکستان است اما این یک اقدام دشوار تلقی می‌شود زیرا الحاق مناطق قبایلی با اجماع ملی و از طریق قانون توسط پارلمان انجام شده و لغو آن امکان پذیر نیست.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا