سیاست

اشتراک محمد اشرف غنی رییس جمهوری در مراسم هدیۀ قرآن کریم از سوی عربستان سعودی

کابل/ 13قوس/ باختر
محمداشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان، امروز در مراسم هدیۀ صد‌هزار جلد قرآن کریم از سوی دولت عربستان سعودی در قصر چهار چنار ارگ برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر رییس‌جمهور ی در سخنرانی خود از این تحفۀ ارزشمند و عظیم ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم الحرمین و الشریفین پادشاه عربستان سعودی تشکر کرد و یکبار دیگر به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان به خاطر وفات برادر پادشاه سعودی، ابراز تسلیت کرد.
محمداشرف غنی، مناسبات افغانستان و عربستان سعودی را تاریخی، پایدار و دوستانه خواندو گفت که این صد هزار جلد قرآن عظیم‌الشان و تفاسیر چاپ‌شده به زبان‌های دری و پشتو، پس از ارزیابی و پلان دقیق، توزیع خواهد شد.
رییس‌جمهور افزود: خادم الحرمین الشریفین که در زمان جهاد برحق مردم افغانستان ولیعهد آن کشور بود، کمک‌های قابل ملاحظۀ به مجاهدین افغان کرده است.
وی با اشاره به بازسازی و مرمت مساجد عیدگاه، پل خشتی، شاه دوشمشیره و سایر مساجد گفت که برای اعمار و بازسازی مساجد ۴۰ میلیون دالر بودجه تخصیص داده شده است.
محمداشرف غنی گفت که اعمار مرکز امام ابوحنیفه(رح) زیر کار است و سایر مراکز دینی نیز بازسازی خواهند شد.
وی افزود که افغانستان تاریخ درخشان همزیستی، اتفاق و اتحاد مذاهب را دارد.
رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد که علما در رهبری و ثبات جامعه نقش قابل ملاحظه دارند.
وی فتوای متفقۀ علمای افغان را بی‌مثال دانست و نقش آنان را در صلح ارزشمند خواند و از موقف برحق علمای اندونیزیا، عربستان سعودی و خطیبان مکۀ مکرمه و مدینۀ منوره در خصوص صلح افغانستان، قدردانی کرد.
رییس‌جمهوری گفت که به نیازمندی‌های مالی علما توجه اساسی صورت می‌گیرد و در خصوص مدارس باید به یک نتیجۀ واضح برسیم؛ در مصرف منابع باید تجدید نظر صورت گیرد و منابع در جای‌های به مصرف برسد که نتیجۀ واضح در قبال دارد.
در این مراسم تاج‌محمد مجاهد معین وزارت ارشاد، حج و اوقاف نیز صحبت کرد و از این هدیۀ معنوی متذکره و از توجه بی‌شایبۀ حکومت به ویژه رییس‌جمهور به مساجد، مدارس و علما ابراز قدردانی کرد.
همچنان جاسم محمد‌الخالدی سفیر عربستان سعودی مقیم کابل صحبت کردو گفت: ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و خادم الحرمین و الشریفین خرسند است که بر اساس تقاضای رییس‌جمهوری، قرآن چاپ‌شده در مطبعۀ ملک فهد را به افغانستان هدیه می‌ کند.
وی گفت که عربستان سعودی و افغانستان روابط عمیق تاریخی و دیپلوماتیک استوار بر برادری اسلامی دارند و بر همین اساس، حکومت و ملت عربستان سعودی از سالیان متمادی در کنار مردم افغانستان ایستاده اند و در شرایط دشوار به افغان‌ها کمک کرده اند.
سفیر عربستان خاطرنشان کرد که کشورش خواهان امنیت، مصالحه، ثبات و پیشرفت افغانستان است و به منظور کمک به افغان‌ها، پروژه‌های انکشافی را در این کشور روی‌دست دارد. وی افزود که عربستان سعودی به همکاری‌های خویش با افغانستان متعهد است و به به خاطر مبارزه با حوادث طبیعی، به کمک برای مردم بی‌بضاعت تاکید دارد. ن/ ش

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا