سیاست

رئیس جمهور غنی در دیدار با رئیس جمهور قزاقستان، از همکاری های آن کشور با افغانستان قدردانی کرد

کابل باختر 19 سرطان
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران بریکس در شهر اوفای روسیه با نور سلطان نظربایوف رئیس جمهور قزاقستان دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر: در این دیدار رئیس جمهور غنی از حکومت قزاقستان بخاطر فراهم آوری زمینه تحصیلات عالی به محصلان افغان و آموزش کارمندان ملکی افغان، قدردانی کرد.
رئیس جمهور افزود که همکاری های متذکره برای نسل جدید افغانستان و تامین ثبات در کشور ما کمک می کند.
وی در رابطه به ناامنی ها در کشور به رئیس جمهور قزاقستان معلومات داده گفت که پس از انتقال مسئولیت های امنیتی از نیروهای بین المللی به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، دشمن فکر می کرد که مناطقی را تحت تصرف خویش خواهد آورد، اما نیروهای امنیتی افغانستان برای آنان مجال نداند که به این اهداف شان برسند.
رئیس جمهور در مورد آغاز مذاکرات حکومت افغانستان با گروه طالبان در پاکستان گفت که مذاکرات مذکور سه هدف از جمله مبدل کردن نشست به روند، ترتیب فهرست موضوعات عمده و ایجاد فضای اعتماد را دنبال می کرد.
محمد اشرف غنی به ابعاد منطقوی جنگ در افغانستان اشاره کرده گفت که فعالیت تروریستان خارجی در افغان راه حل سیاسی ندارد و نیاز است تا برای مهار نمودن تهدید مذکور، اجماع منطقوی صورت گیرد.
در مقابل رئیس جمهور قزاقستان از تداوم کمک های کشورش به افغانستان اطمینان داد و با رئیس جمهور افغانستان موافقت کرد تا یک کمیته بین الحکومتی را توظیف گردد که پیشنهادات مشخص را در ساحات اقتصادی، امنیتی و فرهنگی تشخیص  نماید.
وی گفت که کشورش، آموزش کارمندان مسلکی و اعطای بورس های تحصیلی به جوانان افغانستان را ادامه میدهد و آماده است تا در بخش ساختمانی به ویژه اعمار سرک ها  نیز همکاری نماید.
در اخیر این دیدار رئیس جمهور افغانستان بخاطر تلاش ها و توجه خاص نور سلطان نظربایوف رئیس جمهور قزاقستان در زمینه اعطای بورس های تحصیلی به جوانان افغان و سایر کمک های آن کشور به افغانستان، مدال عالی دولتی غازی امان الله خان را به وی تفویض کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا