اخبارسیاستگزارش ها

اعتماد امریکایان نسبت به ارتش کشور شان به شدت کاهش یافته است

کابل/ ۲  جدی / باختر

نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط یک سازمان مطرح محافظه‌ کار از حزب جمهوری ‌خواه امریکا صورت گرفته است نشان می دهد که اعتماد آمریکایی‌ ها به آنچه که بیشتر قابل اعتمادترین نهاد در کشورشان به شمار می رفت، یعنی ارتش، به شدت کاهش یافته و به کمتر از 50درصد رسیده است.

طبق نتایج نظرسنجی بنیاد و موسسه ریاست جمهوری رونالد ریگان، تنها 45درصد از آمریکایی ‌های شرکت‌ کننده در نظرسنجی «اعتماد زیادی» به ارتش دارند و این در حالی است که این رقم دو سال پیش 70درصد و 9 ماه پیش در 56درصد بود. با این حال، این درصد از نتایج نظرسنجی گالوپ در سال 2021 بالاتر است؛ در آن نظرسنجی تنها 37درصد از آمریکایی ‌ها به ارتش اعتماد «بسیار» یا «بسیار زیاد» داشتند. این، کمترین امتیاز از سال 2001 تا کنون است.

ریچارد زاخیم، مدیر اجرایی این بنیاد، ضمن اشاره به این که نتایج نظرسنجی به دلایل کاهش آمریکایی ها به ارتش در این روزها اشاره یی ندارد، گفت که اتفاقاتی مانند رویدادهای پس از قتل جورج فلوید توسط نیروهای پلیس و اعزام نیروهای گارد ملی به شهرهای آمریکا غرض سرکوب اعتراض ها، به ویژه در واشنگتن دی سی، در این کاهش اعتماد عمومی موثر بوده اند.

او در یک گمانه زنی به وال استریت ژورنال گفت: «این حس منفی عمومی (به ارتش و نیروهای نظامی) بیشتر از رهبری سیاسی ناشی می ‌شود. احتمالا دلیل آن این است که مقامات منتخب و رهبران غیرنظامی ارتش را سیاسی کرده اند.»

اگرچه همانطور که زاخیم اشاره کرد، استفاده از نیروهای ارتش در داخل ایالات متحده و در مقابله با تظاهرات احتمالا در کاهش اعتماد عمومی به نیروهای نظامی نقش داشته است اما مسایل دیگری نیز بر این مساله تاثیر داشته است که آن جنگ غیر موجه امریکا در افغانستان خالور میانه بوده است؛ نارضایتی و احساسات منفی  مردم از نقش ارتش در آسیای میانه و افغانستان  نشان داد که آمریکایی ها این جنگ ها را یک شکست تمام عیار برای کشور خود می دانند.

 به علاوه مساله سیاسی شدن روزافزون ارتش به ویژه در سال های اخیر، اعتماد مردم به نهاد نظامی را تا اندازه زیادی از بین برده است. تنها 40درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی موسسه ریگان گفتند که به فرماندهی ارتش و ریاست جمهوری اعتماد دارند که به شیوه ای کاملا حرفه ای، و نه سیاسی، عمل می کند.

نتایج نظرسنجی بنیاد ریگان همچنین نشان داد که 59درصد از آمریکایی ها معتقدند جنگ امریکا در خاور میانه و افغانستان اساسا «یک شکست» بوده که نمی تواند یک نتیجه تصادفی باشد. در ماه فوریه گذشته 50درصد مردم این جنگ را شکست می دانستند. به رغم این مساله، جالب است که 49درصد شرکت کنندگان رئیس جمهوری جو بایدن را به دلیل مدیریت و اجرای بد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مقصر می دانند٬ و تاکید داشته اند که آغاز و انجام این جنگ بی معنا بوده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا