سیاستاخبارTOP

اعضای  ولسی  جرگه از گزارش ها در مورد، فساد در میدان هوایی  کابل و مصوون نبودن  گنجینۀ  باختر ابراز  نگرانی  کردند

کابل/  ۸  دلو/ باختر

بعد از آن که سیگار یا ادارۀ تفتیش مرکزی امریکا که بر بازسازی افغانستان تمرکز دارد از فساد گسترده در میدان هوایی بین المللی کابل گزارش داد شماری ازاعضای ولسی جرگه نگرانی شان را از وجود فساد در میدان هوایی بین المللی کابل و مصون نبودن گنجینۀ طلایی باخترابراز داشتند.

 به گزارش آژانس باختر، شماری از اعضای ولسی جرگه در جلسۀ عمومی امروز آن مجلس٬ با اشاره به گزارش اخیر سیگاردرباره انتقال غیر قانونی پول و طلا از طریق میدان هوایی بین المللی کابل به خارج ، از ادامۀ فساد در کشور ابراز نگرانی کردند.

میر رحمان رحمانی رییس ولسی جرگه گفت: حکومت  در برابر مجلس نمایندگان و مردم پاسخگو است و باید مشخص کند که این پول‌ها توسط کدام افراد به بیرون از کشور انتقال یافته‌است.

به گفتۀ رحمانی٬ باادامۀ فساد٬ سرمایه های ملی با خطر تاراج مواجه است و از این میان به گنجینۀ باختر اشاره کرد و اظهار کرد: نیاز است گنجینۀ طلایی باختر هرچه زودتر به یک کشور معتبر به عنوان امانت سپرده شود؛ زیرا بانک مرکزی فاقد اعتبار است و نمی‌تواند از این گنجینه محافظت کند.

شمار دیگری از اعضای مجلس هم در این خصوص ابراز نگرانی کردند و گفتند: گنجینۀ طلایی کشور که پشتوانۀ پول ملی کشور به حساب می‌آید و باید در یک کشور معتبر به عنوان امانت داده شود.زیرا با ادامۀ فساد گسترده در کشور، گنجینۀ طلایی باختر در امان نخواهد بود.

باید گفت که گنجینۀ باختر پس از ۱۳ سال نمایش در ۱۳ کشور جهان  امسال با سودآوری ۳۱۴ میلیون افغانی به کشور برگردانده شده‌است٬ گنجینۀ باختر قبل از این در ارگ ریاست جمهوری نگهداری می شد

دفتر بازرس ویژۀ امریکا در امور افغانستان (سیگار) در گزارش تازۀ خود گفته است که هنوز هم قاچاق پول و اقلام ممنوعه از میدان هوایی بین المللی کابل صورت می‌گیرد٬مگر امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری این گفته ها را رد کرد.

گلبدین حکمتیار رهبر یک جناح حزب اسلامی هم چندی پیش از نشست و برخاست طیاره های مشکوک در میدان هوایی بین المللی کابل سخن گفته بود که گفته های او از سوی ادارۀ هوا نوردی رد شد.   

ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در واکنش به اظهارات رییس ولسی جرگه، با پخش  اعلامیه یی این اظهارات را مایۀ تاسف خوانده است و از مصوون بودن گنجینۀ باختر اطمینان داده است. در اعلامیه گفته شده است که حکومت افغانستان نه تنها از این گنجینۀ تاریخی به گونۀ مسئولانه حفاظت می کند، بلکه این گنجینه را به عنوان معرف تاریخ و هویت افغانستان چندین بار در پایتخت های مشهور جهان به نمایش گذاشت و عواید قابل ملاحظه به خزانه دولت از این طریق به دست آمده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ نیز با پخش دعوت نامۀ رسانه یی خبر داده است که فردا در این مورد کنفرانس خبری برگزار می کند و دیدگاهش  را با رسانه ها شریک می کند.     صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا