اعلامیهجامعهTOPصحت

اعلامیهٔ وزارت صحت عامه

کابل/۱۸ سرطان/ باختر

هموطنان گرامی!

قسمی که در جریان هستید ، موج سوم کرونا هنوز هم در کشور در حال گسترش است و در اوج قرار دارد و کاهش قابل ملاحظه در شمار واقعات و وفیات به نظر نمی رسد.

وزارت صحت عامه و کارکنان صحی کشور در یک جنگ نابرابر در مقابله با این بیماری قرار دارند. واضح است که مقابله در برابر شیوع ویروس از اداره خارج شده است ومهارامراض ساری تنها با اقدامات وزارت صحت عامه ناممکن است و بر تمام اتباع کشور و تمام نهاد های دولتی و غیردولتی لازم است که در رعایت و تطبیق مقررات حفظ الصحه یی به منظور کاهش واقعات و وفیات ناشی از کرونا در این برهه یی از زمان به وظایف خویش عمل کنند و وزارت صحت عامه را یاری رسانند.

وزارت صحت عامه بر مبنای مادهٔ سیزدهم قانون صحت عامهٔ جمهوری اسلامی افغانستان  تمام اداره های دولتی و غیر دولتی و سایر اتباع کشور را مکلف می داند که با در نظر داشت امکانات دست داشته، کارکنان طبی را در جهت انجام وظایف اختصاصی شان همکاری کنند. بدین وسیله از تمام اداره های دولتی و غیر دولتی و تمام مردم أفغانستان می خواهد که در تطبیق و رعایت قواعد ذیل اقدام و همکاری کنند.

تمام تالار ها و سالون های عروسی و کنفرانس ها که برای مدت دو هفته از تاریخ ۱۸ سرطان ۱۴۰۰ مسدود شده بودند، مسدودی این محل ها برای دوهفتهٔ دیگر تا اول اسد سال ۱۴۰۰ تمدید شد و در قسمت تطبیق این مورد همکاری شاروالی ها را متقاضی استیم.

از تمام مردم کشور تقاضا می شود که به محلات مزدحم بیرون از خانه نروند و در حالات ضروری در این محلات حتما از ماسک استفاده کنند.

تمام اداره های دولتی و غیر دولتی که مراجعان زیاد دارند ، به نحو ممکن ازدحام را طوری مدیریت کنند که فاصله بین افراد کمتر از یک و نیم متر نباشد.

شاروالی های کابل و ولایت های بزرگ کشور باید محلات مزدحم و بیر و بار در سطح شهر ها را شناسایی کنند و با تطبیق راهکار های مشخص به طور مثال باز کردن نوبتی دکان ها و سایر روش ها ؛ ازدحام را مهارکنند و فاصلهٔ اجتماعی را تنظیم کنند و در این خصوص اختیار شیوۀ ممکنه با شاروالی های مربوطه است.

جلسات غیرضروری در تمام نهاد های دولتی و غیر دولتی متوقف شود.

از امامان مساجد شریف و عموم نماز گزاران عزیز خواهشمندیم که در هنگام ادای نماز فاصلهٔ حداقل یک و نیم متری را رعایت کنند. و تا حدی که ممکن است نماز های جماعت را در فضای آزاد ادا کنند و یا کلکین ها و باد رو ها را برای عبور هوا باز بگذارند.

رانندگان  و راکبان وسایط عمومی مانند تکسی ها و بس ها باید پوشیدن ماسک و تهویه فضای موتر را رعایت کنند.

به منظور پیشگیری از شیوع کرونا در محیط های محدود محابس الی اطلاع ثانی ملاقات با محبوسان معطل شود.

تمام کارمندان دولت که سن بالاتر از ۵۵ سال دارند و یا مبتلا به امراض مزمن (شکر ، قلبی ،سرطان و یا زنان  با حمل بالاتر از چهار ماه باشند، کار شان را از خانه اجرا کنند.

تمام حوض های آب بازی ، حمام های عمومی ، سونا ، کلپ ها برای دو هفته دیگر مسدود شود  و مسابقات ورزشی به تاخیر بیفتد و در این رابطه شاروالی ها و سایر اداره های ذیربط به بررسی بپردازند.

از اداره های امنیتی و سایر مراجع خواهشمندیم که از هر گونه گردهمایی که فاصلهٔ اجتماعی در آن رعایت نشود، جلوگیری کنند.

رستورانت ها با رعایت فاصله بین دو نفر یک و نیم متر و با رعایت تهویهٔ مناسب ارائه خدمات کنند و سعی شود از مراجعان در فضای باز پذیرایی شود و در این زمینه شاروالی ها بررسی جدی و همکاری کنند.

مراسم فاتحه خوانی های عمومی در فضاهای بسته تعلیق شود.

لازم به یاد آوری است که اعلامیهٔ مسدود شدن تمام مرکزهای آموزشی قبلا نشر شده است.

از همه مردم کشور تقاضا می شود که رعایت اصول حفظ الصحهٔ شخصی مانند شستن مکرر دست ها با صابون برای بیست ثانیه، استفاده از ماسک در محلات مزدحم، رعایت فاصله اجتماعی از دیگر افراد به اندازه یک نیم متر را رعایت کنند.

کرونا را جدی بگیرید تا شما را در شفاخانه ها و نیازمند به اکسیجن و درمان نبینیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا