سیاستTOP

اعلامیۀ معاونت دوم ریاست جمهوری

کابل / 26 دلو/ باختر
اعلامیۀ معاونت دوم ریاست جمهوری درپیوند به سالروز خروج ارتش شورای سابق ازافغانستان .
بیست وششم دلو سال روز خروج ارتش متجاوز شوروی سابق را ازافغانستان گرامی می داریم، سی و دو سال پیش ارتش شوروی سابق پس از یک دهه تحمیل جنگ تمام عیار بر مردم افغانستان و شهید کردن نزدیک به یک میلیون نفر و بی‌ خانمان کردن میلیون ها انسان، در نهایت شکست خود را قبول کرد و از افغانستان به طور مفتضحانه خارج شد. خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان سرآغاز شکست تاریخی یک ابرقدرت بود و چیزی نگذشت که کمونیزم در جهان بساط خود را جمع کرد و به تاریخ پیوست.
اما متاسفانه باید اذعان داشته باشیم که افغان‌ها پس از شکست شوروی نتوانستند یک دولت ملی قابل قبول برای همه مردم تشکیل دهند و با خروج شوروی از افغانستان تصور بر این بود که مداخلات خارجی تمام شده است و جنگ ها خاتمه خواهد یافت.
اما متاسفانه هم مداخلات گوناگون ادامه یافت و هم جنگ های داخلی خانمان برانداز و ویرانگر در سراسر کشور ادامه یافت وبحرانی که امروز افغانستان با آن مواجه است نتیجۀ مداخلات خارجی در آن روزگار است و متاسفانه این مداخلات تا کنون و حتی شدید تر از گذشته وجود دارد.
در دو دهۀ گذشته علی رغم تحمیل جنگ و خشونت بر مردم افغانستان و مقاومت در برابر آن به دستآوردهای مهمی نایل گشته ایم که قانون اساسی مدرن، نظام سیاسی دموکراتیک، آزادی های مدنی، آزادی بیان و حضور زنان و اقشار مختلف مردم در همه صحنه های سیاسی و اجتماعی بخشی از این دستآوردها است و اکنون صدها زن در عرصه‌های رهبری کشور حضور دارند و هم چنان زمینه های حضور بیشتر آنان در حال فراهم شدن است.
در روزهای نزدیک گذشته یک خانم تحصیل کرده به عنوان ولسوال در یکی از ولسوالی های بامیان گماشته شده است و مورد استقبال وسیع مردم قرار گرفت و در روزهای نزدیک یک خانم به عنوان ولسوالی در یکی از ولسوالی های دایکندی گماشته خواهد شد و این روند در سراسر کشور ادامه خواهد یافت.
ما امروز در مرحله ای قرار داریم که مذاکرات صلح در قطر آغاز شد و با فرازوفرودهایی همراه بود و بدون شک مردم و دولت افغانستان بر سر دستاورد های مهم دو دهه گذشته، قانون اساسی، نظام سیاسی و روند دموکراتیکی که شکل گرفته است ایستاده اند و از این همه دفاع خواهند کرد.
اما صلح و آرامش نخستین نیاز است و این روایت که صلح و آرامش با دستآوردهای گذشته و ارزش های مندرج در قانون اساسی افغانستان در تضاد قرار دارد از اساس باطل است و ما در عین حال که خواهان صلح پایدار و آرامش دایمی هستیم، خواهان حفظ ارزش های به دست آمده و نظام سیاسی موجود نیز استیم.
یک بار دیگر سالروز پیروزی جهاد و مقاومت مردم افغانستان و شکست سربازان متجاوز شوروی سابق را گرامی می داریم و امیدواریم که افغانستان به صلح دایمی و رفاه همگانی دست یابد.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا