سیاستاخبار

اعمال تحریم و فشار نمی تواند گره گشایی مشکل باشد

کابل، ۳۱ جوزا، باختر
رسانه های بین المللی گزارش داده اند که سازمان ملل٬ معافیت سفر دو مقام بلند پایه امارت اسلامی را لغو کرده است.
به اساس گزارش رسانه‌های بین المللی به اساس تصمیم تازه سازمان ملل، عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و سیداحمد سیدخیل، معین وزارت معارف امارت اسلامی دیگر حق ندارند به خارج از کشور سفر کنند.
یک دیپلمات آگاه از این تصمیم به شرط افشانشدن نامش به خبرگزاری فرانسه گفته است « سازمان ملل این تصمیم را در واکنش به وضع محدودیت‌ها از سوی ‹طالبان› بر شهروندان افغانستان، به ‌ویژه زنان گرفته است و معافیت سفر برای ۱۳ مقام دیگر امارت دو ماه دیگر تمدید شده است.»
از دید آگاهان سیاسی تصمیم اخیر سازمان ملل بدون شک به اساس فشار های کشور های مشخص گرفته شده است که همیشه تلاش کرده اند امارت اسلامی را در تنگنا قرار دهند و آن را منزوی نگه دارند در حالی که امارت اسلامی راه تعامل و همکاری را با جهان برگزیده است و تلاش میکند٬ مشکلات و سو تفاهمات را که به میان آمده است از راه مفاهمه و گفتگو حل کند.
از دید این آگاهان آوردن فشار و یا ابزار کردن نهاد های جهانی برای اهداف مشخص در افغانستان برای هیچ طرفی سود آوری بوده نمی تواند مگر آن که مشکلات را بیشترکند.
چنانجه مسدود شدن دارایی‌های افغانستان، دسترسی به دالر و اسعار دیگر خارجی را محدود کرده است و ارزش افغانی کاهش یافته است که این موضوع سبب افزایش قیمت مواد غذایی و آسیب به قشر فقیر جامعه شده است.
این یک نمونه است٬ در حالیکه تشدید فشار باعث تشدید مشکلات می شود و راه تفاهم و گفتگو را محدود میکند٬ حرف که امارت اسلامی به آن باور ندارد٬ بلکه متعقد به همکاری و تعامل با جامعه جهانی است .
کشور های که در صد اند با حربه فشار امارت اسلامی را منزوی کنند و یا خواست های خود را برآن تحمیل کنند٬ بدانند که روابط میان کشور ها و در کل روابط جهانی شامل قاعده های است که باید به صورت همگانی مراعات شود٬ تحمیل دیدگاه و خواست ها٬ انجام جز بی باوری و شکست اعتماد٬ پیامدی دیگری ندارد.
امارت اسلامی خواستار تعامل با جامعه جهانی است مگر راه تعامل٬ جاده یکطرفه نیست نیاز به گام گذاشت ها مشترک دارد.
در است که افغانستان در خصوص بعضی مسایل در گیر بعضی مشکلات است مگر باید فرصت داده شود که افغانان این مشکلات در آئینه قوانین دینی و سنن که خود دارند حل کنند٬ تحمیل خواست بر افغانان از طرق گونۀ گون که بیشتر با فشار و زور همراه است نمی تواند گره گشای مشکل باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا