اخبارجامعهصحت

افزایش معتادان در کابل شهروندان را نگران کرده است

کابل / ۱۹ ثور/ باختر

آمار افراد معتاد به مواد مخدر نسبت به سال پار درشهر کابل بیشترشده است و باشند گان کابل از افزایش این معتادان در شهر شاکی اند.

باشند گان کابل می گویند که فقر، بیکاری، مهاجرت، مشکلات خانوادگی و د سترسی آسان به مواد مخدر، باعث شده است که شمار افراد معتاد به مواد مخدر در شهر کابل به طور روز آفزون در حال افزایش باشد و این وضعیت با شند گان کابل را نگران کرده است.

آنان می گویند که حضور معتادان در تفریحگاه و نقاط مختلف شهر، نه تنها سبب اخلال نظم عمومی وافزایش سرقت ها می شود، بل  حضور آنان در شهر با وضعیت بد ظاهری و ژولیده بر روح و روان  مردم، به ویژه زنان و کودکان تا ثیر نا گوار دارد.

زمری، یکتن از باشند گان کابل می گوید که به علت وجود و افزایش افراد معتاد، رویداد های جرمی و سرقتها نیز افزایش یافته است و تاثیر منفی بر نظم و آرامش شهر داشته است.

او می گوید: (( افراد معتاد به خاطر تامین مواد مخدر، دست به هر کاری می زنند آنان همه روزه در اماکن عامه وخانه های مردم دست به سرقت می زنند))

شکیبا، یکتن دیگر از باشند گان کابل می گوید : حضور افراد معتاد  در وضع ژولیده ، تاثیر خیلی بدی بر روحیه کودکان و زنان دارد به ویژه زنان باردار.

مردم از اداره های دولتی می خواهند که معتادان را از کنار جاده های  شهر جمع آوری کنند و در یک مکان مشخص نگهداری کنند و درقسمت تداوی آنان اقدامات لازم روی دست بگیرند.

عتیق الله یکتن از افراد معتاد به مواد مخدر می گوید که مدت سه سال است که آغشته به مواد مخدرشده است، او بیکاری ومهاجرت به کشور های همسایه را از عوامل آغشته شدنش به مواد مخدرعنوان کرد و از دولت می خواهد که در زمینه تداوی، وی را یاری کند.

عزیز الله که از ده سال به اینسو معتاد به مواد مخدر است، می گوید به خاطر مشکلات خانوادگی و کارهای شاقه آغشته شده است، او که از وضعیت رقت بار فعلی زندگی اش رنج می برد، می گوید اگر دولت وی را همکاری کند، حاضر است اعتیاد را ترک کند و به زندگی عادی اش برگردد.

نصیب الله  یکتن دیگر از معتادان به مواد مخدر که پس از شش سال اعتیاد برای مدت ۴۵ روز در شفاخانه هزار بسترمعتادان در کابل جهت تداوی بستر بود و به تازگی دوباره به مواد مخدر رو آورده است، می گوید که به دلیل فقر، بیکاری و دسترسی آسان دو باره به مواد مخدر آغشته شده است.

داکتر عبدالشکور حیدری، مسؤول مطبوعات شفاخانۀ هزار بستر معتادان درکابل با تائید مشکلات مردم می گوید که روند جمع آوری افراد مصاب به مواد مخدر جهت تداوی درهمکاری با پولیس مبارزه به مواد مخدر ادامه دارد و افراد محسن به مدت ۴۵ روز و کودکان و نوجوانان از سه تا شش ماه زیر در مان قرار داده می شوند.

حیدری می گوید بیست شفاخانه جهت تداوی این معتادان در شهر کابل فعالیت دارند و این شفاخانه ها با توجه به شمار زیاد افراد معتاد بسنده نیست.

 حیدری می گوید بنابر بیشتر شدن معتادان در شهر، به زودی چهار شفاخانۀ دیگر نیز در شهر کابل وبقیه در بلخ، کندزو جوزجان جهت تداوی معتادان فعالیت شانرا آغاز خواهند کرد.

این در حالیست که به تعداد ۱۵۰ هزار مصاب به مواد مخدر در شفا خانه های تداوی معتادان درشهر کابل ثبت شده اند که ۴  فیصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می دهند.خدیجه اشرفی _ داوود زی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا