اخباراقتصادTOP

افغانستان از تعلیق  سازمان ابتکار شفافیت  صنایع استخراجی بیرون شد

کابل/ ۸  قوس/ باختر

عضویت افغانستان درسازمان ابتکار شفافیت صنایع استخراجی٬ از حالت تعلیق بیرون شد٬ عضویت افغانستان در سال ۲۰۱۹ در این سازمان به حالت تعلیق در آمده بود.

به گزارش آژانس باختر:سازمان ابتکار شفافیت صنایع استخراجی بانشر گزارش ارزیابی اش گفته است  در ارزیابی های اخیرکه در بخش صنایع استخراجی در افغانستان انجام شده است نتایج آن نشان می دهد  که این کشور در بخش معدن کاری، نفت و گاز؛ معیارها  و توقع های آن سازمان را دارد رعایت می کند.

این سازمان کار خود را  در سال 2010 درافغانستان آغاز کرده است و  تلاش دارد تا  شفافیت در بخش معادن٬ در مناطق تحت کنترول دولت افغانستان بهبود یابد. و در دو سال گذشته، افغانستان در بخش شفافیت پیشرفت‌های چشم‌گیر داشته است.

مسوولان ابتکار شفافیت صنایع استخراجی  تائید کرده اند که افغانستان در بخش استخراج معادن و نحوه مدیریت ازآن پیشرفت خوبی داشته است.

 به این اساس٬ سازمان شفافیت صنایع استخراجی٬ نامزدی عضویت افغانستان در  سازمان یاد شده راکه در ماه جنوری سال 2019 میلادی به حالت تعلیق در آمده بود، رفع کرده است.

باید گفت که سازمان شفافیت صنایع استخراجی٬ دو سال قبل به دلیل نبود قانون استخراج معادن٬ نبود هماهنگی میان نهاد های دولتی٬فساد در قرار داد ها و عوامل دیگر٬ عضویت افغانستان را این سازمان به حالت تعلیق در آورده بود،

مگر حالا٬ ابتکارو عمل کرد شفاف  در بخش  صنایع استخراجی باعث بهبود کار در بخش معادن افغانستان شده است .

به گفته مسوولان این سازمان: ابتکارهای در نهاد های دولتی باعث شده است که  وزارت معادن و پترولیم افغانستان روند نشر اطلاعات به موقع را در مورد فعالیت‌های معدن کاری، نفت و گاز و عواید دولت آغاز کند.

در گزارش این  سازمان گفته شده است اولین تفتیش دو تصدی دولتی ‹افغان‌گاز و زغال‌سنگ شمال› نشان می‌دهد که تقریباً دو سوم حصۀ عواید بخش صنایع استخراجی دولت را این دو تصدی در سال‌های 2008  تا 2017 تشکیل داده است.

نتایج ارزیابی این سازمان نشان می دهد  که تا اکنون، حکومت افغانستان شماری از اصلاحات را در بخش معادن انجام داده است؛ که  در سال 2018 میلادی، قانون جدیدِ را معرفی کرد که مطابق آن مالکان  شرکت‌های معدن کاری و نفت‌وگاز باید معرفی ومعلومات در مورد قرارداد های واقعی شرکت‌های استخراجی آغازکرده اند.

در ارزیابی یاد شده این سازمان گفته است در این بخش، وزارت مالیه افغانستان، پرداخت مالیه بر پروژه‌های استخراجی انفرادی را الزامی کرده است، که این امر باعث تقویت عوایددولت شده است تا دولت بتواند مقداری درست مالیه را از سرمایه‌گذاران به دست آورد.  

همچنان وزارت معادن و پترولیم افغانستان جهت پیگیری و شناسایی قرارداد ها در بخش استخراجی، یک سلسله روش‌های منظم را ایجاد کرده است.

در این گزارش‌سازمان  ابتکار شفافیت صنایع استخراجی به اصلاحات تأکید کرد و خاطر نشان کرده است که گزارش‌های این سازمان به عنوان یک ابزار برای حکومت است؛ نه برای عامه‌ِ مردم کشورهایِ که معیارهای ابتکار شفافیت صنایع استخراجی را تطبیق می‌کنند، به همین منظور آخرین اعتباردهی افغانستان، ساحاتِ را که نیاز به کار بیشتر دارد برجسته کرده است

عبد القدیر مطفی سخنگوی وزارت معادن و پترولیم در تماس با خبر نگار ژانس باختر گفت ما عضویت در سازمان شفافیت صنایع استخراجی را که  چندی پیش به تعلیق  در آورده شده بود  دو باره کسب کردیم.

 وی افزود که هدف آن سازمان از تعلیق  عضویت افغانستان در آن سازمان رعایت نکردن معیار های بود که از دید آنان در افغانستان رعایت نمی شد مگر ما به آن معیار رسیدیم. 

او اضافه کرد ما در بخش های مختلف اصلاحات  آورده ایم  و این روند ادامه داردعضویت ما در سازمان شفافیت  صنایع استخراجی  برقرار شده است و سبب این شده است که ما کار های بهتری در بخش معادن داشته باشیم حال تاکید ما بالای سرمایه گذاری ها جهانی بالای صنایع استخراجی است  که در بخش قرار داد ها پیشرفت ها صورت گرفته است ما اولویت های خود را در این راستا مشخص کرده ایم

سرمایه های بزرگ در بخش معادن در رشد اقتصاد و کار یابی بسیار مهم است

افغانستان در سال ۲۰۱۰ میلادی عضویت سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنابع استخراجی را کسب کرده بود، اما این عضویت براساس اجراآت سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۷ میلادی به حالت تعلیق درآورده شده بود.

به گفته سخنگوی وزارت معادن پیشرف‌های چشم‌گیر وزارت معادن و پترولیم در راستای اصلاحات در تصدی‌ها و تأمین شفافیت در روند اعطای قراردادها و جوازها سبب شده است که افغانستان مجدداً عضویت سازمان بین‌المللی ابتکار شفافیت صنایع استخراجی را کسب کند.

سخنگوی وزارت معادن به ادامه گفت: با وجود آن ٬چالش‌های گستردۀ موجود است ما باید مشکلات امنیتی را که معادن را تهدید می کند  بر  طرف کنیم محیط مصوون برای شرکای کاری فراهم کنیم تا آٖنان بتوانند به طور واضح در بخش  صنایع استخراجی با ما  گفت وگو کنند.

او خواستار حمایت نهاد های دیگر منجمله نهاد های دفاعی و امنیتی و بزرگان محلی از وزارت معادن و معادن کشور که  به عنوان سرمایه ملی است ،می باشد

بهزاد و فرشته

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا