اخبارسیاستاقتصاد

افغانستان از لحاظ برداشت محصول گندم خود کفا نیست٬ اجازه قاجاق گندم را نمی دهیم

کابل، ۳ جوزا ، باختر
وزارت مالیه به تمام گمرکات کشور هدایت داده است که از صادرات گندم به خارج کشور جلوگیری کنند٬ احمد ولی حقمل سخنگوی وزارت مالیه پیرامون این دستور جدید به خبرنگار‌آژانس باختر توضیحات داد.
او گفت؛ کمبود غله و مواد خوراکی در سراسر جهان به یک معضل مبدل شده است و افغانستان نیز که از نگاه داشتن گندم هم خود کفا نیست اما درفصل برداشت گندم، قیمت آن کاهش می یابد، وعده از تاجران با استفاده از همین موقع٬ گندم را جمع آوری و به خارج ازکشور انتقال می دهند، یعنی زمانیکه گندم در کشور روبه کاهش میشد٬ باز ما مجبور می شدیم که دوبار گندم را از کشورهای بیرونی به قیمت گزاف وارد کنیم
حقمل گفت: رهبری وزارت مالیه با درک این موضوع متوجه شد به تمام گمرگات کشور دستور داد که پس از این صادرات گندم منع است حتی به شکل قاچاق نیز به کسی اجازه صادر آن را ندهند و گندم که درکشور فعلا موجود است مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
وی درمورد وضعیت گمرکات کشور گفت، ملیون ها دالر ازدرک عایدات گمرکات درحکومت قبلی حیف و میل می شد اما درحال حاضر با وجود آنکه نسبت به گذشته حجم تجارت کاهش یافته ولی عواید خوب و بلند داریم .
سخنگوی وزارت مالیه می گوید؛ بودجه سال 1401تصویب شده و کار بالای تخصیص وزارت خانه جریان دارد که داخل سیستم شود ودریکی دو روز کارآن نهایی می شود و اطمینان می دهم که تا دوروز دیگر روندپرداخت معاشات شروع می شود .
وی درمورد بسته های پول که به افغانستان می رسید تذکرداده گفت که این پول ها که هفته 30 تا 32 ملیون دالر به کشور می رسید مربوط افغانستان نمی شد و این پول مربوط سازمان ملل متحد می شود که در یکی از بانک های خصوصی نگهداری و بعدآ از طریق نهاد های بین المللی درپروژه های کمک های بشردوستان ازآن استفاده می شود.
وزارت مالیه در حالی صادرات گندم به بیرون از کشور را منع کرده است و بر عدم قاچاق آن تاکید داشته است که کشور های بزرگ تولید کننده گندم مانند روسیه ٬ هند٬ اوکراین … به دلیل کاهش تولیدات این ماده در سطح جهان٬ صدور آن را منع قرار داده اند و این کار بر صادرات جهانی گندم اثر گذاشته است .جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا