سیاست

افغانستان با ثبات و امن به نفع تمام کشورهای منطقه است

کابل باختر 15 دلو

منشی عمومی ناتو پس از دیدار وزرای دفاع کشور های عضو این پیمان گفت: افغانستان با ثبات و امن، به نفع تمام کشور های منطقه خواهد بود.

به گفته او، برای دراز مدت خیلی بهتر است تا خود افغان ها مسوولیت های امنیتی شانرا به عهده بگیرند.

ناتو در نظر دارد تا تعداد عساکر اردو و پولیس ملی افغان تا پایان سال 2012 میلادی به 352 هزار تن افزایش یابد.

اما جیرارد لانگ وی وزیر دفاع فرانسه می گوید که تعداد نهایی نیرو های افغان و بودجه آنها در اجلاس آینده ناتو که در ماه می برگزار می شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گفته آقای لانگ وی، اردوی 230 هزار نفری برای افغانستان در درازمدت، مناسب به نظر می رسد.

منشی عمومی ناتو هم گفته که در اجلاس آینده ناتو که قرار است در ماه می در شیگاکو برگزار شود، تقویت نیرو های افغان مورد بحث قرار خواهد گرفت:

نشست وزرای دفاع کشور های عضو ناتو که در آن مقامات بیست و دو کشور که در این پیمان نظامی عضویت ندارد، در حالی پایان یافت که منشی عمومی ناتو، یکبار دیگر از حضور و شرکت نیرو های بین المللی در عملیات های افغانستان، تا سال 2014 خبر داد.

به این ترتیب برخی پشگویی ها در مورد خروج پیش از وقت نیرو های بین المللی از افغانستان واقعی به نظر نمی رسد.

فرانسه به دنبال کشته شدن چهار تن از عساکرش توسط یک عسکر افغان در ولایت کاپیسا، خروج پیش از وقت از افغانستان را مطرح کرد.

پس از آن وزیر دفاع امریکا دو شب پیش گفت که نقش جنگی نیروهای امریکایی در افغانستان، در اواسط سال 2013 میلادی به پایان می رسد.

اما قصر سفید و مقامات امریکایی گفته اند که این اظهارات لیون پنیتا به معنای تغییر ستراتیژی امریکا در مورد افغانستان نبوده و پالیسی های واشنگتن در قبال تقویت نیرو های افغان تا سال 2014 و بعد از آن به حالت خود باقیست.

وزیر دفاع فرانسه می گوید: ایالات متحده امریکا تخمین می کند که سالانه برای رفع نیازمندی های نیرو های افغان به یک اعشاریه یک میلیارد دالر نیاز خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا