اخبارامنیتفرهنگ

افغانستان مرگ بار ترین کشور برای خبرنگاران

کابل/  ۳۱  حمل/  باختر

 سازمان گزارشگران بدون مرز، افغانستان را خطرناکترین کشور برای خبرنگاران و ناروی را بهترین کشور در کار رسانه یی دانسته است .

 سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانۀ خود که امروز منتشر شد،گفته است: افغانستان در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال جاری میلادی، بدون هیچ تغییری، در جایگاه ۱۲۲ باقی مانده است.

در رده‌بندی جهانی ۲۰۲۱ آزادی رسانه‌ها، ناروی، فنلند و سویدن به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار دارند، در این رده بندی کوریای شمالی و ترکمنستان از جمله کشورهای معرفی شده اند که رسانه‌ها در آن از آزادی کمتر برخودار اند ووضعیت خبرنگاران و آزادی بیان درچین اسفبار خوانده شده است.

این گزارش در حالی نشر می شود که در سال گذشته میلادی شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی در رویداد های تروریستی و ترور های هدفمنددر افغانستان کشته شدند که بیشترین شان زنان بودند، همچنان شماری از کارکنان رسانه یی در این کشوربا ابتلا به کرونا جان شان را از دست دادند .

در گزارش آمده است که  در جریان سال 2020 میلادی شش خبرنگار و همکار رسانه‌ای به‌شکل هدفمند کشته شدند  واز آغاز سال جاری میلادی تاکنون چهار خبرنگار و همکار دیگر رسانه‌ یی در این کشور کشته شده‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در کنار آن که خواستار توقف قتل های زنجیره‌ یی روزنامه‌نگاران در افغانستان شده است از دولت این کشور خواسته است قتل خبرنگاران را به‌صورت جدی تحقیق و بررسی کنند و از جامعۀ جهانی خواسته شده است که از فراخوان این سازمان به محکمۀ دیوان کیفری بین‌المللی برای شامل کردن جنایت علیه روزنامه نگاران در دوسیه متعلق به افغانستان حمایت کند.صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا