سیاستاخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

افغانستان مکان تضاد منافع هیچ کشوری نیست، مکان وصل، همکاری و همگرایی منطقه یی است

کابل، ۸ جوزا، باختر
یک عضو ارشد امارت اسلامی افغانستان از هند خواسته است که در تعامل با امارت اسلامی را باز کند.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ انس حقانی یک تن از اعضای بلند پایه امارت اسلامی در مصاحبه یی با یک شبکه تلویزیونی هند گفته است« هند می‌تواند باب تعامل جدید را در افغانستان با امارت اسلامی بگشاید و با افغانان به مانند گذشته تعامل خوب داشته باشد، درب امارت به روی آنها باز است»
این گفته درست زمانی مطرح شده است که چندی پیش ‹اندین تودی› روز نامه مشهور هند از تمایل آن کشور برای بازگشایی سفارت شان در کابل سخن گفت و این اولین نشانه و یا چراغ سبز از سوی دهلی به فراخوان امارت اسلامی است که می گوید خواستار تعامل با کشور های جهان است.
به تعقیب نشر گزارش این روز نامه مشهور هندی که گفته می شود با حزب حاکم آن کشور روابط نزدیک دارد، سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه، گفت که امارت اسلامی، در صورت بازگشایی سفارت هند در کابل امنیت دیپلماتان آن کشور را تامین خواهد کرد.
این نمایانگر آن است که امارت اسلامی راه تعامل و همکاری را با کشور های جهان در پیش گرفته است در این روند پر خم و پیچ، کشور های همسایه و منطقه تعریف اولی خود را دارند، افغانستان پس از جنگ نیاز به همکاری های جهانی به خصوص حلقه کشور های همسایه و منطقه دارد که در این تعریف هند، روسیه، ترکیه و … جایگاه شان را داشته اند.
در گذشته روابط کشور های منطقه در افغانستان بیشتر روی منافع راهبردی شان تعریف می شد، روابط که در بعضی حالات کشیدگی ها و رقابت های نیابتی را در پی داشت که در نهایت رنج و زجر آن را افغانان متحمل شدند، مگر حالا وضعیت تغییر کرده است، افغانستان دور از زد و بند های کشور و رقابت های آنان باید زندگی کند و رشد کند.
در این جای شک نیست که کشور در روابط شان با هم تعریفی از روابط مشروع دارند، روابط که باید مراعات شود و احترام گذاشته شود.
امارت اسلامی در چوکات منافع افغانستان از منافع مشروع کشورهای همسایه و منطقه در افغانستان حمایت می کند و مطابق به کنوانسیون های جهانی به رشد روابط خود با جهان خارج و در گام نخست با حلقه کشور های همسایه و منطقه خود خواهد پرداخت.
در رابطه به مناسبات هند با نظام جدید در افغانستان باید گفت که شکل و ظاهر نظام ها در تامین رابطه میان ممالک اثری ندارد مهم تعهدات دو طرفه و پابندی به کنوانسیون های جهانی است، امری که امارت اسلامی آن را رعایت می کند.
هند از سال ۱۹۵۰ با افغانستان پیمان دوستی بسته است و در طول این مدت دو طرف آن را به صورت کلی ودرست رعایت کرده اند، حالا هم تردیدی برای تحقق آن وجو ندارد، هند در افغانستان در طول سال های گذشته پروژه های بزرگ و زیر بنایی را احداث ومدیریت کرده است، ساخت پارک های صنعتی در کابل، اعمار شفاخانه صحت طفل در کابل، اعمار بند سلما در هرات… نمونه های از پروژه های زیر بنایی در افغانستان است، در حال حاضر این کشور به ترانزیت از افغانستان به سمت آسیای مرکزی نیاز دارد، پروژه تاپی که گاز ترکمنستان را از مسیر افغانستان به هند انتقال می دهد، پروژه دیگری زیر بنایی است که می تواند، افغانستان و هند را وصل کند، همچنان لازمی است که هند پروژه های نیمه کاره خود در افغانستان را دور از تحولات سیاسی به پایه اکمال برساند که یکی از این پروژه ها مسئله استفاده افغانستان از بندر چاه بهار در ایران است که بیشتر برای استفاده افغانستان از سوی هند بازسازی میشد.
آنچه مهم است درک این مسئله است که افغانستان مکان تضاد منافع هیچ کشوری نیست بل مکان وصل، همکاری و همگرایی منطقه یی است که عاقبت آن، رفاه و رشد اقتصادی منطقه خواهد بود، امارت اسلامی با همین ایده هند و سایر کشور های همسایه و منطقه را دعودت به تعامل و همکاری با امارت اسلامی میکند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا