اخباراقتصاد

اقدام پاکستان برای بسته کردن گذرگاه هایش با افغانستان و زیان روزانه ده ملیون دالری تجار از آن

قندهار/۲۰ میزان/ باختر

تجاران افغان می گویند به دلیل بسته بودن گذرگاه های پاکستان به روی کالا های تجاری، آنان روزانه تا ده ملیون دالرزیان می بینند.

پاکستان اخیرآ اقدام به بستن گذرگاه های چمن وتورخم با افغانستان کرد؛ اقدامی که باعث شده کالا های تجارافغان دردوسوی نواردیورند گیربماند ومجال انتقال به این دو کشور نیابند.

افغانستان بیشتر میوۀ تازه به پاکستان صادرمی کند وازآن سو نظر به نیاز بازار، مواد غذایی وساختمانی بیشتر وارد کشور می شود.

با بسته شدن گذرگاه های افغانستان وپاکستان، روند داد وستد میان دو کشوربا چالش مواجه شده است وازسویی هم بهای مواد مورد نیاز در بازار های افغانستان به شدت افزایش یافته است.

ازسوی دیگر اقدام پاکستان برای بستن گذرگاه هایش با افغانستان باعث شده است که هزاران بیمار وبیماردار در دوسوی نوار دیورند، گیربمانند و بیشتر در روی جاده ها شب و روز بگذرانند.

یک مسوول اتاق تجارت وسرمایه گذاری قندهار درتماس با آژانس باختر، اقدام پاکستان برای بستن گذرگاه هایش با افغانستان را تایید کرد وگفت که این امرباعث شده تا تجار افغان روزانه تا ده ملیون افغانی زیاد کنند.

بیشترزیاد تجارمیوۀ تازه وگوشت کرده اند؛ اموال آنان در دوسوی گذرگاه ها گیرمانده  و بیشتر گندیده است.

دفتررسانه های والی قندهارمی گوید که گفت وگو ها با مقامات پاکستانی برای بازگشایی گذرگاه هایش با افغانستان ادامه دارد.

وزیر داخلۀ پاکستان دست کم یک ماه پیش گفت که آنان به دلایل امنیتی گذرگاه سپین بولدک با افغانستان را به روی رفت وآمد و کاروان های تجاری می بندند.

اواما گفت که تورخم دیگرگذرگاه میان دوکشور، به روی مسافران وکاروان های تجاری بازخواهد بود، وعده یی که عملی نشد و اکنون هردو گذرگاه به روی ترافیک بسته است.ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا