سیاستاخبارگزارش ها

القاعده؛ امریکا را به جنگ فراخواند

کابل/ 15  ثور/ باختر

کوماندویان امریکایی در دوم می سال ۲۰۱۱  سردستۀ سازمان القاعده را در ابیت اۤباد پاکستان  به دام انداختند و کشتند.

کشته شدن اسامه بن لادن حاصل کار یک روزۀ کوماندویان امریکایی نبود، اسامه درست ده سال بعد از حادثۀ یازده سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی آنهم به برکت تلاش های  یک داکتر پاکستانی در ابیت آباد پاکستان شناسایی شد و کشته شد.

امریکا اسامه را طراح حمله های یازده سپتمبر برآن کشور می داند، به همین دلیل برای گرفتن او به افغانستان لشکر کشید که او را از طالبان بگیرد مگر بعد از  ده سال سرگردانی، اسامه خلاف انتظار درپاکستان پیدا شد و کشته شد.

قسمی که گفته شد علت اساسی و اولی امریکا از لشکر کشی به افغانستان گرفتاری و یا هم کشتن اسامه بود مگر سرانجام او را در پاکستان گیر آورد نه در افغانستان، کشوری که امریکا به بهانه گرفتاری به آن لشکر کشید و ویرانش کرد.

مبارزه امریکا با عوامل هراس افگنی و یا به تعبیر خود شان بقای القاعده ده سال دیگر دوام آورد مگر رییس جمهوری جدید امریکا چندی پیش با اعلام خروج کلی نیروهای خارجی از افغانستان، گفت که امریکا برای دو هدف به افغانستان رفته بود« گرفتاری و یا کشتن اسامه و هم مهار القاعده .»

به گفتۀ بایدن، امریکا به هر دو هدف خود در افغانستان رسیده است ، اسامه کشته شد و القاعده هم مهارشد.

جوبایدن ۲۸ فبروری در سخنرانی‌اش در کانگرس امریکا گفت « مااسامه بن لادن را به عدالت سپردیم و تهدیدهای تروریستی القاعده را کاهش دادیم»

مگر گزارش اخیری که سی ان ان امریکا نشر کرد نشان داد که رییس جمهوربایدن به بیراهه رفته است، القاعده مهار و نابوده نشده است، برعکس امریکا را همچنان تهدید می کند.

به تازگی دو تن از اعضای سازمان  القاعده  از مسیر شخص سوم به  سی ان ان  گفته اند«این سازمان، امریکا را به جنگ در همه ساحات تهدید می کند.» این دو گفته اند « تهدید به ادامۀ جنگ علیه ایالات متحده در همه جبهه های دیگروجود دارد، تا زمانی که امریکا به طور کامل از جهان اسلام اخراج نشود»

 این دو عضو القاعده  همچنان گفته اند که طالبان در پاکستان و افغانستان با القاعده روابط اخوت اسلامی دارند آنان همچنین معتقدند که امریکاییان در افغانستان شکست خورده اند.

این گفته ها می تواند یک پیام واضح برای بایدن باشد که القاعده نه تنها که نابود نشده است بل امریکا را به جنگ بزرگتر فرا می خواند، نمایندگان القاعده گفتند که کاهش فعالیت این گروه فقط یک تاخیر تکتیکی است والقاعده  به شرکت درجنگ طولانی که به  مراحل مختلف  تقسیم شده است ادامه می دهد.

با آن که این دو عضو بلند پایۀ القاعده گفته اند، نیاز ندارند که از افغانستان به عنوان پایگاه و مکان رهبری حمله های شان استفاده کنند، مگر واقعیت جای دیگر است.

امروز بخش های ازافغانستان« بدخشان، کنر، نورستان، فاریاب، سرپل، جوزجان، شاهد تجمع  صد ها جنگجوی خارجی است که خود را وابسته به القاعده می دانند.

مولوی ذبیح الله عتیق نمایندۀ مردم بدخشان در ولسی جرگه حضور جنگجویان خارجی مرتبط به داعش والقاعده را در بدخشان تایید می کند و می گوید؛ صد ها  جنگجوی خارجی در قسمت های داغستان ،جرم وخستک رهبری جنگ را به دست گرفته اند که بیشتر آنان چینایان ،تاجکستانیان ازبکستانیان و پاکستانیان اند که با خانواده های شان در بدخشان زندگی دارند .

عتیق ادامه داد: یک صدوچهل خانوادۀ جنگجویان خارجی در محلات دور افتاده بودوباش دارند ، شاهدان عینی گفته اند که  این افراد با دالر معامله می کنند با مردم محل رفت وآمد ندارند آنان مردمان خشن اند چون هم تفنگ دارند وهم پول مردم محل با دست خالی نمی توانند کدام عکس العمل در برابر آنان داشته باشند.

والی کنر هم  گفته است  که افراد القاعده در بخش هایی  از این ولایت حضور دارند، از حضور القاعده در نورستان وولایت های سرپل هم اطلاعات زیادی نشر شده است،  بر خلاف ادعای طالبان که می گویند دیگر القاعده با آنان نیست، ریاست عمومی امنیت ملی می گوید که در یک سال گذشته ۴ عضو مهم شبکۀ القاعده در ساحات تحت کنترول طالبان کشته شده اند و این موضوع روابط این گروه با این شبکه را ثابت می‌کند، منیب پاکستانی در ۳ ثورسال گذشته ، حسام عبدالرووف مشهور به ابو محسن المصری در ۴ عقرب سال گذشته ، محمد حنیف مشهور به عبدالله، رهبر این گروه برای شبه قارۀ هند در ۲۰ عقرب سال پار و دولت بیگ تاجکی مشهور به ابو محمد التاجکی در دهم حمل سالجاری در مناطق تحت نفوذ طالبان کشته شدند.

بر بنیاد اطلاعات امنیت ملی افغانستان، القاعده در ۱۹ ولایت «زابل، ارزگان، بدخشان، بلخ، قندهار، کنر، فاریاب، فراه، غزنی، کاپیسا، کابل، جوزجان، هلمند، خوست، لوگر، ننگرهار، تخار، نیمروز و پکتیکا » در زیر چتر طالبان فعالیت می‌کنند، داشته های استخباراتی ادارۀ امنیت ملی نشان می‌دهد که شمار افراد مسلح القاعده در افغانستان بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ نفر می‌رسد که بیشترشان خارجی و اتباع کشورهای عرب، پاکستان، بنگله‌دیش، برما، مالدیف، ازبکستان، قرغزستان، چیچن و ترکیه استند مگر مسوولان امنیتی و وکلا مردم بدخشان می گویند که تنها تا ششصد خارجی که بیشتر تاجکستانیان اند با خانواده های شان در بدخشان حضور دارند.

حضور سنگین القاعده در جبهات جنگ در افغانستان و حضور نمایان آنان در پاکستان و شمار دیگری از کشور های عربی، امریکا را به چالش کشیده است و نه تنها که حضور خود را کتمان نمی کنند بل در برابر امریکا صراحت لهجه اختیار کرده اند، دو تن از مسوولان القاعده گفته اند«تنها خروج از افغانستان کافی نیست،  نظامیان امریکایی باید تمام کشورهای اسلامی را ترک کنند.»

با این گفته ها و تهدید آیا می توان گفت که القاعده مهار شده است؟ آیا بایدن به اشتباه رفته است  و یا این که درحاشیه های این گفته برنامه های دیگری در حال طرح ریزی است ؟

واقعیت این است که گفته های بایدن با واقعیت کنونی در افغانستان و منطقه همخوانی ندارد و گفته های مقام ها و سازمان های امنیتی افغانستان حکایه های دیگر دارد که می تواند بازگو کنندۀ واقعیت های افغانستان و منطقه باشد.

امنیت ملی افغانستان می‌گوید، القاعده بر بنیاد تعامل دو جانبه با همه گروه‌های تروریستی ارتباط دارد، مسوولان در ادارۀ امنیت ملی افغانستان بر این باور اند که القاعده در ۳ بخش ‹تکتیکی، اطلاعاتی و ایدیولوژیکی» در افغانستان و منطقه با دیگر گروه‌های تروریستی روابط دارد. همچنان القاعده در بخش مالی و آموزش با دیگر گروه‌های تروریستی همکار است.

رییس ادارۀ امنیت ملی افغانستان جدا بر این باور است که القاعده در کنار روابط با گروه‌های تروریستی موجود درافغانستان، در پاکستان با لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستانی، انصارالاسلام، سپاه صحابه، لشکر جنگهوی و در آسیای میانه با حرکت اسلامی ازبکستان و جماعت انصارالله تاجکستان روابط نزدیک دارد، به اندازه‌ یی که هر کدام این گروه‌ها به عنوان نیروی منطقه‌ یی برای این شبکه مطرح است.

احمدضیا سراج، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان هفتۀ گذشته در یک نشست‌ خبری‌ در کابل از عواقب ناگوار فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان و منطقه هشدار داد و از جامعۀ جهانی خواست ‹خوب است پیش از آن که دیر شود، همه روی این تهدید ها یکجا کار کنیم.›

قبل از این حکومت افغانستان گفته است که در این کشور بیست گروه هراس افگن فعالیت دارند که بیشتر در پاکستان مخفی اند و بیشتر هم وابسته به احزاب افراطی در این کشور اند واین احزاب هم به نوبۀ خود رابطه با القاعده را یک افتخار می دانند.

جز عمدۀ توافق نامۀ دوحه که در حوت سال ۱۳۹۸ میان امریکا و طالبان امضا شد، قطع رابطه میان طالبان و القاعده بود مگر دیده می شود که طالبان به این بخش توافق نامه دوحه پابند نیستند اگر طالبان رابطۀ شان را با القاعده قطع شده بدانند و یا آن را کتمان کنند، القاعده خود از ادامۀ این رابطه می گوید و با صراحت امریکا را به جنگ فرا می  خواند.

رحمت الله اندر سخنگوی شورای امنیت ملی می گوید« طالبان از القاعده به عنوان ابزار استفاده می‌کنند، اما از این هم هراس دارند که مبادا پشتیبانی این شبکه را از دست دهند، القاعده منبع خوب مالی و سرباز گیری برای طالبان است .

سخنگوی شورای امنیت ملی می گوید‹ القاعده در کنار روابط ایدیولوژیکی، در بخش مالی و آموزش نیز طالبان را حمایت می کند و در بیشتر موارد حملات بزرگ طالبان را که شبکۀ حقانی انجام می‌دهد، دست این شبکه نیز در آن دخیل است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان اتهام ادامۀ رابطه میان طالبان و القاعده را  رد می کند و تاکید دارد که چنین رابطه وجود ندارد  و آنان مطابق  توافق نامۀ  دوحه عمل کرده اند.

 تنها حکومت افغانستان نیست که از ادامۀ رابطه میان طالبان  و القاعده  نگران است، گزارش اخیروزارت دفاع امریکا، گزارش تیم تحقیق تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان ‹ سیگار› گفته های  رییس کمیتۀ روابط خارجی سنای امریکا ، گفته های سرمنشی ناتو… همه روایت ها از ادامۀ رابطۀ طالبان با القاعده است و همچنان نمایانگر ادامۀ فعالیت های القاعده در افغانستان و منطقه است که جوبایدن ذوق زده از مهار این سازمان سخن گفته است.

بایدن و تیم او باید بدانند که تهدید بر جاست، اسامه مرد، مگر القاعده زنده است و حالا این گفته های بایدن صدق می کند که گفته است، طالبان مشکل دولت افغانستان و القاعده مشکل امریکا است افغانستان دیگر میدان جنگ امریکا با القاعده نخواهند شد، افغانان دیگر اجازه نمی دهند که  کشور شان میدان رقابت ها باشد. امریکا باید معقولانه فکر کند نه مستبدانه، باید عاقلانه فکر کند و عاقلانه اقدام کند، گریز و حمله کار زیبنده برای یک ابر قدرت نیست وامریکا باید بداند که مردم افغانستان دیگر تحمل بازی های مبهم امریکا را ندارند  اگر امریکا منعبد کاری با القاعده داشت در افغانستان دق الباب نکند.عبدالخاق/ فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا