اخبارجهان

القاعده به طالبان مشوره، رهنمود و کمک مالی فراهم  می‌کند

واشنگتن/ وی او ای/8دلو/باختر

ریاست تفتیش وزارت مالیهٔ امریکا در یک یاداشت به وزارت دفاع آن کشور گفته است که القاعده در جریان سال ۲۰۲۰ در افغانستان در حالی قوت گرفت که فعالیتش را در کنار و تحت محافظت گروه طالبان ادامه می‌داد.

به گزارش آژانس باختر به نقل از صدای امریکا، در این یادداشت غیر محرم آمده است که القاعده روابط خویش با گروه طالبان را از طریق شبکه‌یی از مشاورین و مربیون خویش محکم‌تر ساخته است؛ افرادی که در داخل صفوف طالبان جابجا شده و به آنان مشوره، رهنمود و کمک مالی فراهم می‌کنند.

سند افزوده است که تا ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی، گروه طالبان و القاعده روابط قوی خویش را نگهداشته و به گونهٔ منظم با هم ملاقات می‌کردند.

در این یادداشت همچنان آمده است که افراد بلندپایهٔ شبکهٔ حقانی تشکیل یک قطعهٔ مشترک جنگجویان را به بحث گرفته اند که در همکاری و با کمک مالی القاعده تمویل خواهد شد. بر اساس این سند، شبکهٔ حقانی در وزیرستان شمالی مستقر است و در مناطق شرقی و پایتخت افغانستان فعالیت می‌کند.

وزارت مالیۀ امریکا همچنان گفته است که عناصر القاعده، به شمول متحدان آن در شبه‌قارهٔ هند و سایر گروه‌های تروریستی که پاکستان را هدف قرار می‌دهند مانند تحریک طالبان پاکستان، به گونهٔ متداوم از منطقهٔ مرزی میان افغانستان و پاکستان به مثابه پناهگاه امن استفاده می‌کنند.

در این یادداشت به کمک مالی رهبری القاعده به تحریک طالبان پاکستان نیز اشاره شده است. اما در این سند ذکر شده است که طالبان با گروه داعش و متحدان آن روابط واضح مالی ندارد.

بر بنیاد این یادداشت، القاعده هنوز هم به گونهٔ گسترده متکی به اعانهٔ حامیان هم‌عقیده و افرادی است که فکر می‌کنند پول‌های شان در بخش کمک‌های بشری یا کار‌های خیریه مصرف می‌شود.

ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۲۹ فبروری سال روان توافقنامۀ صلح را با طالبان امضا کرد که قطع رابطۀ طالبان با گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده یکی از شرایط آن است.

مقام ها در حکومت افغانستان نیز به کرات گفته اند که گروه طالبان فعالیت‌های شبکۀ القاعده را در ولایات مختلف این کشور تسهیل می‌کنند.

وزارت دفاع افغانستان در ماه جدی سال جاری از کشته شدن ۱۶ عضو شبکهٔ القاعده در هلمند خبر داد.

بر اساس معلومات وزارت دفاع افغانستان، اعضای شبکۀ القاعده جنگجویان طالبان را در بخش چگونگی استفاده از سلاح‌های “سنایپر و شب‌بین آموزش دهند“.

پیش از این ناظران ملل متحد گفته بودند که طالبان روابط شان را با گروه القاعده قطع نکرده اند.

سر مفتش وزارت دفاع امریکا در ماه اسد سال ۱۳۹۹ با نشر گزارشی گفته بود که طالبان آن گونه که در توافقنامۀ دوحه تعهد کرده اند، روابط شان را با شبکۀ القاعده قطع نکرده اند.

سرمفتش وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گزارش داده است که به نظر نمی‌رسد که طالبان تعهد شان مبنی بر قطع رابطه با سازمان‌های دهشت افگن به شمول القاعده را عملی کرده باشند.

شان اودونل، سرپرست دفتر سرمفتش وزارت دفاع امریکا در این گزارش ربع وار که برای کانگرس امریکا تهیه شده است، نگاشته است: “شورای امنیت سازمان ملل متحد و فرماندهی مرکزی قوای امریکایی (سنتکام)، هر دو گزارش داده‌اند که طالبان به حمایت از القاعده ادامه داده و حتا برای انجام حملات بر نیروهای امنیتی افغان، با یکدیگر همکاری می‌کنند.”

در همین حال، مشاور امنیت ملی قصر سفید دو روز پیش در یک تماس تیلفونی با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که حکومت جدید امریکا توافقنامۀ صلح با طالبان را بررسی می‌کند.

قصر سفید با نشر اعلامیه‌یی گفته است که جیک سولیوان در این تماس تیلفونی عزم امریکا را برای ارزیابی این توافقنامه واضح کرد تا دیده شود که طالبان چقدر به تعهدات شان در راستای “کاهش خشونت، قطع رابطه با گروه‌های تروریستی و انجام مذاکرات معنادار با حکومت افغانستان و سایر طرف‌ها” عملی کرده اند.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا