سیاستاخبارگزارش ها

امارت اسلامی؛ کشورها باید از روی عاطفۀ بشری با افغان‌ها برخورد کنند

کابل/ ۲۲ حمل/ باختر
بعد ازآن که دیده بان حقوق بشر از برخورد دو گانۀ یونان با مهاجران در آن کشور انتقاد کرد٬ امارت اسلامی افغانستان از کشور های جهان خواسته است که برخورد شان با مهاجران افغان از روی عاطفه بشری باشد.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ بیل فرلیک، یکی از مدیران دیدبان حقوق بشر گفته است: در حالی که یونان از اوکراینی‌ها به‌عنوان پناهندگان واقعی استقبال می‌کند، اما افغان‌ها را به صورت ظالمانه یی، به عقب می‌راند.
فرلیک افزوده است؛رفتار دوگانه، ارزش‌هایی مبنی بر برابری، حاکمیت قانون وکرامت انسانی در کشورهای اروپایی را به مسخره گرفته است.
پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین و هجوم موج از مهاجران جنگ‌زدگان اوکراینی، فشارها و سخت گیری ها بر مهاجران افغان در یونان، ترکیه و اروپای شرقی افزایش یافته است.
دید‌بان حقوق بشر در گزارشی گفته است: پولیس یونان مهاجران را در مرز زمینی یونان و ترکیه در رودخانه اوروس بازداشت کرده و در بسیاری از موارد لباس‌هایشان را از تن‌شان درآورده ٬ پول، تیلفون و سایر دارایی‌های شان را دزدیده اند. سپس مهاجران را به مردان نقابدار می‌سپارند که آنها را مجبور به سوار شدن به قایق‌های کوچک می‌کنند، به وسط رودخانه اوروس می‌برند، به داخل آب سرد کشانده و وادار می‌کنند به سمت ترکیه حرکت کنند.
براساس آمار نهادهای حمایت از مهاجران در حال حاضر هزاران مهاجر افغان که از مسیر ترکیه وارد یونان شده‌اند در نقاط مختلف این کشور در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.
این در حالی است که وزارت داخله ترکیه اوایل ماه فبروری اجساد حدود بیست و دو مهاجری را که از یونان به ترکیه پس فرستاده شده بودند در مناطق مرزی این کشور پیدا کرد.
وزارت داخله ترکیه ادعا کرده است؛ مهاجران که توسط مرزبانان یونان رانده شده بودند، لباس‌ها و کفش‌های آن‌ها را گرفته بودند، آنان را یخ زده و جان باختند٬ این ادعا از سوی وزیر امور مهاجرت یونان رد شده است.
اما مهاجران افغان در یونان نیز گفته‌اند که علاوه بر سیاست‌های خصمانۀ رسمی، با گروه‌های تندروی ملی‌گرا در این کشور مواجه اند٬ قبل از این گزارش شده بود که مرزبانان یونانی از مهاجران پاکستانی و عرب تبار در بدل اعطای کارت اقامت برای آنان٬ برای راندن مهاجران افغان به سمت ترکیه کار می گیرد.
دیده‌بان حقوق بشر این کار یونان را غیرقانونی خوانده است و رفتار دوگانه در پذیرش پناهجویان افغان و اوکراین در یونان را در تضاد با ارزش‌های انسانی و معیار ‌های مشترک کشور ‌های اروپایی دانسته است و تاکید کرده است این کار می تواند به مفهوم برخورد نژاد پرستانه هم تعریف شود.
بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گفته است: «خواست و توقع امارت اسلامی از تمام کشور ها این است که از روی عاطفۀ بشری با افغان‌ها برخورد کنند، از سهولت کار بگیرند، در برابر شان حوصله داشته باشند.»
باید گفت که امارت اسلامی از شهروندان کشور خواسته است که دست به مهاجرت های غیر قانونی نزنند و با این کار حیات و زندگی خود و خانواده های شان را دچار خطر نکنند.
امیرالمومنین چندی قبل به ادارات حکومتی دستور داد با آنانی که قصد رفتن از کشور را دارند تماس گیرند و مشکلات شان را حل کنند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا