سیاستاخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

امارت اسلامی: کشور های منطقۀ و فرامنطقۀ باید به یک زبان مشترک دست پیدا کنند

تبصره، کابل، ۵ اسد، باختر
سرپرست وزارت خارجۀ امارت اسلامی٬ نشست تاشکند را برای افغانستان سودمند دانسته است و اظهار امید واری کرده است که این نشست بتواند روابط افغانستان را با جهان در بخش های سیاسی و اقتصادی بهبود بخشد.
مبصر آژانس باختر مینگارد؛ نشست بین المللی با محوریت بحث روی امنیت و اقتصادئ در باره‌ افغانستان به روز سه شنبه ۴ اسد و با اشتراک بیست کشور منجمله نماینده گان امریکا و روسیه در شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد.
ترکیب شرکت‌ کننده گان در نشست تاشکند؛ حضور و مشارکت هیئت ها از کشور های مختلف به این نشست اعتباری زیادی بخشید٬ حضور نماینده گان امریکا و روسیه و یا هم هند و پاکستان که بیشتر دید رقابتی با هم دارند در اجلاس تاشکند نشان داد که اجماع جهانی در باره افغانستان در حال شکل گیری و تقویت شدن است و هیچ کشور نمی خواهد که از تحولات افغانستان و اصل تعامل با امارت اسلامی به دور باشد٬ بسیار کشور ها٬ افغانستان را فرصتی برای تعامل و همکاری یافته اند وتلاش دارند که این فرصت را تقویت کنند.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ امارت اسلامی درمورد پیامد این اجلاس گفته است «بخاطر بهبود و انکشاف اقتصاد و ترانزیت و اینکه افغانستان به مرکز اقتصاد و اتصال منطقه مبدل شود؛ در این باره بسیار نظریات خوب تبادله شدند و ما هم در باره اوضاع افغانستان برای آنان معلومات خوب دادیم.»
او اظهار امید واری کرده است که فرایند این نشست رابطه افغانستان را در بخش‌های سیاسی و اقتصادی با جامعه جهانی بهتر بسازد٬ متقی از آماده گی امارت اسلامی برای رابطه خوب بربنیاد احترام متقابل با جهان سخن زده است و اظهار داشته است که حکومت سرپرست اراده واضح برای مبدل ساختن افغانستان به مرکز ثبات و همکاری‌های اقتصادی دارد.
گفته های سرپرست وزارت خارجه افغانستان واضح میکند که امارت اسلامی در تلاش است که راه تعامل و همکاری با جامعه جهانی را سهل تر شود و این برای کشور های همسایه و منطقه نیز یک منفعت است در حالی که ادامه تحریم در برابر امارت اسلامی٬ منجمد ماندن داراریی های افغانستان و ایده منزوی کردن افغانستان٬ پیامد ناگواری خواهد داشت که تبعات منفی آن نه تنها افغانستان بل کشور های همسایه و منطقه را متاثر خواهد کرد.
مردم افغانستان از نشست‌هایی مانند نشست تاشکند انتظار دارند که به انزوای سیاسی امارت اسلامی پایان داده شود، مشکلات و فشارهای اقتصادی و مالی ناشی از تحریم‌، انسداد دارایی‌ها، قطع کمک‌های خارجی و عدم سرمایه‌گذاری‌ کشورها و شرکت‌های بیرونی بر پروژه‌های بزرگ در افغانستان را برطرف شود و جامعه جهانی بر پیش‌شرط‌های شان برای شناسایی و تعامل با امارت اسلامی تجدید نظر کنند و این گونه نشست ها باید بستر ساز و فرصتی برای پیشرفت های تازه در امر همکاری منطقه یی و فرامنطقه یی باشد.
شرایط موجود خطر ها و فرصت های مشترک را برای ما و جامعه جهانی نمایان کرده است و این را الزامی میکند که امارت اسلامی٬ کشور های منطقه و فرامنطقه به یک زبان مشترک دست پیدا کنند؛ زبانی که بتواند بسترساز تعامل سازنده به نفع همکاری های دو جانبه و چند جانبه باشد.
امارت اسلامی برای بهبود اوضاع داخلی و تعامل با کشور های همسایه و منطقه تعهدات و تعامل خود را دارد مگر برای بهبود اوضاع٬ باید دیگران نیز گام بدارند٬ امریکا و غرب و کشور های دیگر تغییر اصولی٬ فعال و مثبت در رفتار و راهکار شان در برابر افغانستان به میان آورند و این کار را می توان با رفع تحریم و آزاد سازی پول های منجمد شده افغانستان آغاز کرد.
مردم افغانستان٬ نشست تاشکند را با این پیام دنبال کردند که جهان دارد وارد یک تعامل سازنده با مردم افغانستان شده است و این تعامل ادامه خواهد یافت. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا