سیاستاخبارامنیتTOP

امارت اسلامی: امنیت دیپلوماتان هندی را تامین می کند

کابل، ۴ جوزا، باختر
بعد از آن که روزنامه چاپ دهلی خبر مبنی بر تمایل هندوستان غرض بازگشایی سفارت آنکشور در کابل نشر کرد، یک دپیلمات ارشد امارت اسلامی گفته است، امارت اسلامی امنیت دپیلماتان هندی را تامین خواهد کرد.
گزارشگر آژانس باختر مینگارد؛ اندین ایکسپرس روز نامۀ مشهور هند که در عین حال به حکومت آن کشور نیز نزدیک است در یک گزارشی گفته است که هند برای آغاز مجدد حضور دیپلماتیک خود در افغانستان غور میکند.
هند دو روز بعد از استقرار دو باره امارت اسلامی، سفارت و چهار قنسلگری خود را در افغانستان به دلایل امنیتی بست.
هند یگانه کشور در میان اعضای کنفرانس همکاری های شانگهای است که در افغانستان حضور دپیلماتیک ندارد، و همچنان یگانه کشور در میان کشور های منطقه است که سفارت خانه اش در افغانستان تعطیل است.
هند در افغانستان منافع کلان راهبردی دارد و خود از منافع مشروع در افغانستان تعریف های دارد، در کنار آن این کشور، چندین پروژه کلان زیر بنایی در افغانستان دارد که نیاز به مدیریت و حمایه دارند و بعضی پروژه های نیمه کاره نیز دارد که باید به اتمام برسد.
با آن که تاکنون منابع رسمی هند از بازگشایی دو باره سفارت کشور شان در کابل چیزی نگفته اند مگر گفته های اندین ایکسپرس می تواند دراین مورد یک چراغ سبز باشد.
سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در دوحه در گفتگو با یک رسانه هندی گفته است« اگر هند سفارت‌اش را در کابل بازگشایی نماید، حکومت سرپرست امارت اسلامی امنیت دیپلوماتان هندی را تامین خواهد کرد.
از قول سهیل شاهین همچنان گفته شده است: «این تعهد ما است تا امنیت تمامی سفارت‌های‌ که در کابل باز استند و نیز دیپلوماتان که در کابل کار می‌کنند را تامین کنیم و این را به اثبات رسانده‌ایم و امنیت سفارت‌ها را تامین کرده‌ایم و این کار را برای سفارت هند نیز خواهیم کرد»
سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، می‌گوید«ما از آنان استقبال می‌کنیم، اگر بخواهند پروژه‌های شان را تکمیل کنند یا اینکه پروژه‌های نو را در افغانستان آغاز نمایند.»
این نشاند دهنده آن است که امارت اسلامی به فکر گسترش روابط منطقه یی خود است و از هر حرکت که بتواند در مسیر تعامل امارت اسلامی با جهان خارج ممد واقع شود استقبال می کند و آماده همکاری است .
در حال حاضر سفارت خانه ها و نمایندگی های سیاسی شماری از کشور ها در کابل فعال اند که امنیت شان به گونۀ کامل تامین است و هیچ اخلال و مانعی را در کارش شان احساس نکرده اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا